Op 10 en 11 oktober waren de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort. Deze races stonden eigenlijk in het voorjaar op de kalender, maar door alle Corona maatregelen is het uitgesteld tot oktober. Het was voor het eerst een tweedaags evenement en dat was nieuw voor ons en er was ook nog eens een extra race toegevoegd, dus dat was wel super leuk! Alleen het weer was niet echt voorjaar, we hebben veel regen gehad.
Op zaterdag waren er twee vrije trainingen en een kwalificatie. Training 1 was op zich heel goed. Ik stond bijna de hele training op p1, dus dat was positief. In de allerlaatste ronde was Milan nog net onder mijn tijd gekropen, dus dat resulteerde in een p2.
De tweede training was nog ietsje beter. Ik had een hele goede pace te pakken en de setup van de auto voelde voor mij goed aan. Dat resulteerde in een goeie p1.
De kwalificatie was weer onder hele andere omstandigheden dan de twee trainingen. Die waren allebei op een droge baan, maar de kwalificatie was het flink nat. We hadden een keuze gemaakt qua setup, maar die pakte niet echt goed uit. Dat resulteerde in een p9 en dus niet wat we wilden. Maar voor de eerste race betekende het door de reversed grid van de top tien en tweede startplek. De tweede race moest ik als negende starten en voor de derde race telde de op één na beste tijd uit de kwalificatie. Omdat ik best constant ben kwam dat goed uit en mocht ik race 3 starten vanaf p6.
De tweede startplek in race 1 was natuurlijk een prima positie om te beginnen. De start was goed en na de eerste bocht lag ik ook al op kop. Ik kon een mooie voorsprong opbouwen en die werd alleen maar groter. Ongeveer halverwege de race voelde ik dat de bak niet meer soepel schakelde. Mijn voorsprong op de nummer twee was drie seconden en op de nummer drie zelfs elf seconden, maar toen deed mijn derde versnelling het opeens niet meer. Mijn voorsprong werd steeds kleiner, want ik reed bijna de hele baan in de vierde versnelling. Daardoor was het afwachten totdat ze inliepen en dat gebeurde ook snel. Na een paar ronden lag ik al p6 en het werd alleen maar erger. Uiteindelijk kwam ik als achtste over de finish en dat was natuurlijk wel een grote teleurstelling na zo’n grote voorsprong. Maar ja, het blijft materiaal en het kan een keer stuk gaan, dus jammer maar helaas. Heel zonde voor het kampioenschap, want ik had echt de snelheid om te winnen en dan is het helemaal zuur.
De tweede race begon voor mij vanaf de negende positie. Niet wat we hadden gehoopt, maar dat is niet anders. Tussen de twee races heeft het team van Johan Kraan Motorsport mij een nieuwe bak gegeven, een knappe prestatie van hen in zo korte tijd tussen de races door.
Mijn start was wederom goed, ik was direct al een paar man voorbij dus ik zat er weer lekker in. Het ging gelukkig allemaal soepel in de tweede race en ik was met een opmars bezig. De hele tijd treintje rijden en van posities wisselen, dus dat was super leuk. Ik heb vanaf midden tot einde van de race een mooie battle gehad voor de vierde positie met Mika Morien. Als je in gevecht bent kost het je tijd, dus verloren we de aansluiting met de kopgroep. Dat was jammer, maar voor de rest wel super leuk en super fair geracet met eindresultaat p4.
De derde en laatste race van de Voorjaarsraces startte ik van p6, dus dat was beter dan de p9 van de tweede race. Weer had ik een goede start en ik won wat posities en begon de opmars richting p3. Ik kon steeds iets meer inlopen op András Király en Marcel Dekker die op kop lag. Nu kreeg Király een probleem en zo pakte ik makkelijk de tweede plek. Ik kwam in een razendsnel tempo naar Marcel toe gereden. Hij gaf aan dat hij wilde samenwerken, maar ik was voor mijn gevoel sneller en we wisselden van positie. Zo kon ik hem mee trekken en dat lukte aardig. We kregen een gaatje naar de nummer 3, maar toen we weer begonnen te battellen kon nummer 3 weer aansluiten. Ik voelde dat ik de snellere partij was en toen ze achter mij begonnen te vechten was dat gunstig voor mij en kon ik een kleine voorsprong nemen. Tot mijn schrik voelde ik weer dat de versnellingsbak vreemd deed, dus ben ik voorzichtiger gaan schakelen. Daardoor verloor ik wat tijd, maar had alsnog de snelheid om vooraan te blijven. Dat resulteerde in mijn allereerste overwinning in de Mazda MX-5 Cup!