Met de derde plek in de tweede race van de Lamborghini Super Trofeo hebben we op Spa-Francorchamps revanche genomen voor de tik die onze eerste race verpestte. We hebben dit weekend weer veel progressie geboekt en hebben besloten het geluk voortaan te gaan afdwingen!
In de vrije training zat ik er nog niet goed bij, maar gelukkig ging het in de kwalificatie een stuk beter. Mijn eerste ronde over het zeven kilometer lange Formule 1-circuit was direct snel. In mijn tweede ronde ging ik op een verbetering van zo’n acht tiende van een seconde af, maar jammer genoeg moest ik die ronde afbreken door een gele vlag situatie. Met de vierde tijd was ik redelijk tevreden, al wist ik dat er meer in had gezeten.
In de eerste race op zaterdag ging ik goed de eerste bocht in, maar kwam ik klem te zitten tussen twee andere rijders. De Lambo aan de buitenkant stuurde naar binnen en ik werd hard op mijn linker voorwiel geraakt. Ik spinde en de stuurstang was verbogen, waardoor het stuur ook meteen ontzettend scheef stond. De auto zelf had gelukkig niets en ik kon mijn race vervolgen, maar ik was inmiddels naar de achterhoede teruggevallen.
Het was moeilijk om weer vertrouwen in de auto te krijgen, want bijvoorbeeld in de hoge snelheidsbocht Eau Rouge ging ik op volle snelheid omhoog terwijl mijn stuur recht stond, terwijl je daar normaal fel instuurt. Dat was een hele vreemde gewaarwording.
Ondanks het scheve stuur kon ik toch weer veel posities goedmaken en bij de rijderswissel gaf ik het stuur over aan Milan op de 15e plek. Milan paste zich ook snel aan de situatie aan en reed nog knap naar de negende positie, zevende bij de pro’s.
In de tweede race ging Milan vanaf de vierde positie van start en ik nam het stuur, dat gelukkig weer recht gezet was, over op de derde plek. Het was ontzettend tricky op de baan, want het regende en elke ronde was de situatie op de baan weer anders. Veel rijders hadden regenbanden gemonteerd, wij bleven op slicks. Hoewel het lastig was bleek dat voor ons de beste keus, want ik kon de nummer twee passeren en wilde naar de leider in de race toe rijden.
Zover kwam het helaas niet, want Karol Basz viel in de laatste ronde zeer agressief aan. Ik wilde de podiumplek niet in gevaar brengen en nam daarom geen risico. De derde podiumplek is natuurlijk een mooi resultaat, Milan en ik zijn er erg blij mee.
Mijn volgende races zijn weer in de VRM BMW M2 Cup tijdens Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen komend weekend. Daar moet het geluk mijn kant maar weer eens opkomen, want de laatste races zoekt het pechduiveltje mij veel te vaak op!
Groet, Maxime