Tijdens de DTM races op TT Circuit Assen had ik een dubbel programma met vier races in een BMW M2. Ik reed namelijk zowel in de VRM BMW M2 Cup, de klasse waarin ik het hele seizoen rijdt, als in de Duitse BMW M2 Cup.
De Duitse BMW M2 Cup racet tijdens zes weekenden samen met de DTM. Een mooi programma dus waar veel publiek op af komt. Het is een heel nieuw concept, want er is één team dat alles runt, dus gelijker dan dit wordt het niet. Aan het begin van het weekeinde krijg je een bak met sleutels voor je, je pakt een sleutel en dat is jouw auto. Dat is wel superleuk. De Duitse cup rijdt in de M2 met 365 pk, dus dat is wel iets minder krachtig dan de Nederlandse BMW M2 cup, die rijdt met 450 pk. Maar dat maakt de races er niet minder spannend om.
In de kwalificatie ging het eigenlijk prima, ik kwalificeerde me voor de eerste race als tweede. De op één na beste ronde bepaalt de startpositie voor race twee en daarin mocht ik als zesde starten. Iedereen is enorm aan elkaar gewaagd, een tiende van een seconde scheelt je zomaar twee startplekken. Dat het spannend zou gaan worden was wel duidelijk.
In de eerste race ging ik dus als tweede van start, maar weer was het geluk niet aan mijn zijde. Ik werd door een andere deelnemer aangetikt, spinde daardoor in het midden van het veld en mijn kans op een podium was meteen weg. Mijn achterwiel stond er scheef onder en mijn race was over.
De tweede race op zondag was mijn zesde startpositie dan wel minder goed, maar de race was echt top. Ik vocht me naar voren naar de derde plek en leverde ronden lang een gevecht om de tweede plek. Maar we reden in een treintje van wel acht BMW’s kort op elkaar, dus ik moest ook op oppassen voor de rijders achter me die constant aanvielen. Er waren veel positiewisselingen, maar er werd heel netjes gereden, er was nauwelijks contact. Uiteindelijk werd ik vijfde en ik heb echt genoten van deze race.
In de VRM BMW M2 Cup was de eerste race wel heel apart. Ik had me gekwalificeerd op poleposition en had een goede start, maar Colin Caresani kon me in de eerste bocht net voorblijven en dus lag ik tweede. Al in de tweede ronde blies iemand zijn motor op en gooide enorm veel olie op de baan. Daardoor reden we tot en met de opening van de pitwindow halverwege de race achter de safetycar, dus er viel niets te winnen. Helaas riep mijn team me een ronde te vroeg de pits in en moest ik een tweede pitstop maken. Daardoor kwam ik pas als achtste de baan weer op, dus mijn race was eigenlijk al verpest. We hebben maar een paar ronden echt kunnen racen, want de safetycar kwam nog tweemaal de baan in. Uiteindelijk werd ik zesde en dat is niet wat je verwacht als je vanaf pole start. Kennelijk was de gifbeker nog niet helemaal leeg.
In de tweede race startte ik opnieuw vanaf pole en dit keer kon ik voor Colin blijven. Ik kon een gaatje slaan en reed mijn eigen race, volledig gefocust om geen fouten te maken. Opnieuw kwam de safetycar een aantal keer in de baan, maar telkens kon ik de koppositie vasthouden. Na 31 ronden kwam ik dan eindelijk als winnaar over de finish en dat was een heerlijk gevoel dat ik dit seizoen nog vaker hoop mee te maken.
De volgende races in de VRM BMW M2 Cup zijn op 16 en 17 oktober op het geweldige circuit van Spa-Francorchamps. Ik hoop daar de goede lijn van de tweede race door te kunnen zetten.
Groet,
Maxime