Maxime Oosten

LAATSTE RACEWEEKEND GT WORLD CHALLENGE ASIA

Afgelopen weekend kwam Maxime Oosten met Team KRC in actie tijdens het laatste raceweekend van de GT World Challenge Asia. In China kwam de jonge Fries in actie op het Shanghai International Circuit. Met twee podiumplaatsen sloot Oosten zijn deelname aan het Aziatische kampioenschap succesvol af.

Race 1 op zaterdag wordt aangevangen vanaf de vijftiende startplek (4e plek in Silver-Am klasse). Teamgenoot van Oosten, Ruan Cunfan, zit achter het stuur. Bij de start is er meteen wat chaos als een Mercedes in de rondte wordt getikt, maar de #89 BMW M4 GT3 weet bij de start uit de problemen te blijven en schuift op naar de elfde plek in de race. Na een kortstondige safetycar periode wordt de race weer hervat en meteen kan Ruan een plekje winnen. Hierdoor ligt hij tiende in de race en derde in zijn klasse. Voor de verplichte pitstop slaagt Ruan erin nog wat posities te winnen waardoor hij de BMW op een zevende plek algemeen overdraagt aan Oosten.

Als Oosten met nog ruim een half uur op de klok op de baan komt ligt hij op een tweede positie in de Silver-Am klasse. De achterstand op de leider in de klasse bedraagt tien seconden. Helaas wordt de achterstand alleen maar groter wanneer Oosten een drive-through penalty krijgt. De pitstop van het team was 0.024 seconden te kort. Na het inlossen van de straf valt Oosten terug van P6 naar P15 algemeen en ligt hij op een zesde plek in de Silver-Am klasse. De achterstand op de derde plek in de klasse bedraagt met nog twintig minuten te racen vijf seconden. Oosten vind de aansluiting bij de mannen voor hem, maar moet geduld hebben met aanvallen door een Full Course Yellow. De laatste tien minuten gaan de seinen weer op groen en kan de aanval worden ingezet.

De tijd begint te dringen, maar Oosten weet zijn weg naar voren te vinden. Met nog acht minuten te racen zit Oosten op P4 in zijn klasse en kan hij het podium ruiken. Uiteindelijk weet Maxime Oosten de derde plek in de Silver-Am klasse te veroveren en komt hij vier seconden tekort om de tweede plek terug te pakken. Desalniettemin is Oosten tevreden. “We waren een van de snelste auto’s op de baan en reden comfortabel op plek 6 in de race toen we de straf kregen. Uiteindelijk hebben we ons nog terug weten te knokken naar een tiende plek algemeen en derde in onze klasse. Ondanks dat er meer in zat, mogen we hier zeker tevreden mee zijn.”

De tweede race op zondag wordt vervroegd in verband met de naderende dreiging van tyfoon Bebinca. Vanaf plek 10 mag Oosten starten in de BMW van Team KRC. Bij de start heeft hij al twee plekken te pakken en Oosten lijkt als achtste door te komen na één ronde. “Ik had een goede start en reed op P8 algemeen toen ik van de baan werd gedrukt. Hierdoor verloren we vier plekken en kwamen we als twaalfde terug op het asfalt.” Maxime Oosten laat zich niet uit het veld slaan door het tikje en knokt zich binnen no-time terug naar P10 in de race. Wat volgt is een rondenlang gevecht met de Nissan op plek 9. Uiteindelijk weet Oosten de Nissan te verschalken en ligt hij weer tweede in de Silver-Am klasse. Die plek weet Ruan Cunfan vast te houden in het restant van de race en zo eindigen Oosten en Ruan de laatste race van het Fanatec GT World Challenge Asia als zevende en tweede in hun klasse. “Een tweede plek in de slotrace is een mooi resultaat voor ons allemaal waar we hard voor gewerkt hebben.  Dank aan Team KRC dat ze mij de kans hebben geboden om in deze mooie klasse deel te mogen nemen. Ik heb nieuwe circuits mogen ontdekken en bovenal genoten van Azië en de mensen hier. Ik kom zeker terug.”

Verder Bericht

Vorige Bericht

LAATSTE RACEWEEKEND GT WORLD CHALLENGE ASIA

Afgelopen weekend kwam Maxime Oosten met Team KRC in actie tijdens het laatste raceweekend van de GT World Challenge Asia. In China kwam de jonge Fries in actie op het Shanghai International Circuit. Met twee podiumplaatsen sloot Oosten zijn deelname aan het Aziatische kampioenschap succesvol af.

Race 1 op zaterdag wordt aangevangen vanaf de vijftiende startplek (4e plek in Silver-Am klasse). Teamgenoot van Oosten, Ruan Cunfan, zit achter het stuur. Bij de start is er meteen wat chaos als een Mercedes in de rondte wordt getikt, maar de #89 BMW M4 GT3 weet bij de start uit de problemen te blijven en schuift op naar de elfde plek in de race. Na een kortstondige safetycar periode wordt de race weer hervat en meteen kan Ruan een plekje winnen. Hierdoor ligt hij tiende in de race en derde in zijn klasse. Voor de verplichte pitstop slaagt Ruan erin nog wat posities te winnen waardoor hij de BMW op een zevende plek algemeen overdraagt aan Oosten.

Als Oosten met nog ruim een half uur op de klok op de baan komt ligt hij op een tweede positie in de Silver-Am klasse. De achterstand op de leider in de klasse bedraagt tien seconden. Helaas wordt de achterstand alleen maar groter wanneer Oosten een drive-through penalty krijgt. De pitstop van het team was 0.024 seconden te kort. Na het inlossen van de straf valt Oosten terug van P6 naar P15 algemeen en ligt hij op een zesde plek in de Silver-Am klasse. De achterstand op de derde plek in de klasse bedraagt met nog twintig minuten te racen vijf seconden. Oosten vind de aansluiting bij de mannen voor hem, maar moet geduld hebben met aanvallen door een Full Course Yellow. De laatste tien minuten gaan de seinen weer op groen en kan de aanval worden ingezet.

De tijd begint te dringen, maar Oosten weet zijn weg naar voren te vinden. Met nog acht minuten te racen zit Oosten op P4 in zijn klasse en kan hij het podium ruiken. Uiteindelijk weet Maxime Oosten de derde plek in de Silver-Am klasse te veroveren en komt hij vier seconden tekort om de tweede plek terug te pakken. Desalniettemin is Oosten tevreden. “We waren een van de snelste auto’s op de baan en reden comfortabel op plek 6 in de race toen we de straf kregen. Uiteindelijk hebben we ons nog terug weten te knokken naar een tiende plek algemeen en derde in onze klasse. Ondanks dat er meer in zat, mogen we hier zeker tevreden mee zijn.”

De tweede race op zondag wordt vervroegd in verband met de naderende dreiging van tyfoon Bebinca. Vanaf plek 10 mag Oosten starten in de BMW van Team KRC. Bij de start heeft hij al twee plekken te pakken en Oosten lijkt als achtste door te komen na één ronde. “Ik had een goede start en reed op P8 algemeen toen ik van de baan werd gedrukt. Hierdoor verloren we vier plekken en kwamen we als twaalfde terug op het asfalt.” Maxime Oosten laat zich niet uit het veld slaan door het tikje en knokt zich binnen no-time terug naar P10 in de race. Wat volgt is een rondenlang gevecht met de Nissan op plek 9. Uiteindelijk weet Oosten de Nissan te verschalken en ligt hij weer tweede in de Silver-Am klasse. Die plek weet Ruan Cunfan vast te houden in het restant van de race en zo eindigen Oosten en Ruan de laatste race van het Fanatec GT World Challenge Asia als zevende en tweede in hun klasse. “Een tweede plek in de slotrace is een mooi resultaat voor ons allemaal waar we hard voor gewerkt hebben.  Dank aan Team KRC dat ze mij de kans hebben geboden om in deze mooie klasse deel te mogen nemen. Ik heb nieuwe circuits mogen ontdekken en bovenal genoten van Azië en de mensen hier. Ik kom zeker terug.”

Verder Bericht

© 2024 Maxime Oosten

Thema door Anders Norén