Maxime Oosten

VICEKAMPIOEN ADAC GT MASTERS

Tijdens het laatste raceweekend van de ADAC GT Masters op de Hockenheimring hebben Maxime Oosten en Leon Köhler de tweede plek in het kampioenschap weten veilig te stellen. De hele kleine kans op het behalen van de titel was na een lastige eerste race vervlogen. Doel voor race twee op zondag was het veiligstellen van het vice-kampioenschap. Oosten en Köhler moesten er stevig voor knokken op de baan, maar beloonde zichzelf met een sterke performance in de BMW M4 GT3 van FK Performance.

Tricky omstandigheden op zaterdagochtend zorgen ervoor dat Oosten voor Race 1 op P11 kwalificeert. De baan is nog vochtig en teams kiezen ervoor om op regenbanden de kwalificatie te doen. Na de eerste run neemt FK Performance de gok om op slicks naar buiten te gaan. Een gok die helaas net niet goed uitpakt, want de baan droogt te langzaam op om voordeel te halen uit de keuze.

In de middag is de baan opgedroogd en kan iedereen de slicks op de auto monteren voor race 1. Oosten is bij de rollende start erg goed weg en weet direct wat door te schuiven naar voren. Als de eerste twee rondes achter de rug zijn, heeft hij al zes concurrenten op de baan ingehaald en komt hij als vijfde door. Helaas ontbreekt het de #54 BMW aan power om echt aan te vallen bij de concurrentie die strijdt om de podiumplekken. Na de rijderswissel blijft het beeld van de race hetzelfde. De BMW is niet snel genoeg om een vuist te maken, waardoor Leon Köhler als zesde over de streep komt. “P6 was het maximale wat in de auto zat vandaag”, blikt Oosten terug op de race. “We hebben alles gegeven om onze titelaspiraties in leven te houden, maar helaas konden we de Mercedessen voor ons niet bijbenen. Morgen gaan we nog een keer vol gas om het seizoen mooi af te sluiten.”

En die mooie afsluiter komt er op de zondag. Köhler kwalificeert zich als zevende, maar schuift door straffen voor Mercedesteams door naar een vijfde startplek. Net als een dag eerder is de start op zondag ook weer goed. Na de eerste doorkomst rijdt Köhler op plek 3 en heeft hij zicht op de Mercedes en Ferrari die voor hem rijden. Köhler pakt voor de verplichte pitstop de tweede plek over van de Ferrari en draagt de BMW over aan Maxime Oosten die als vierder terugkeert op de baan. Het duurt niet lang of Oosten ligt al weer op podiumkoers als hij P3 in de race overneemt. Achter de leidende Porsche van Fach Auto Tech, die door een korte pitstoptijd aan de leiding rijdt, ontvouwt zich een mooi gevecht waarbij Oosten de tweede positie in de race lijkt over te nemen van de Landgraf Mercedes. Deze plek moet hij echter weer teruggeven omdat hij de Mercedes buiten de baan zou hebben geduwd.

De slotfase van de race moet Oosten vooral in zijn spiegels kijken. De druk van achter neemt iedere ronde toe door de jagende Ferrari van Jean-Luc d’Auria. D’Auria deelt enkele plaagstootjes en tikjes uit, maar brengt Oosten daarmee niet van zijn stuk. Met nog enkele minuten op de klok is Oosten weer terug op Plek 2 als hij in de Hairpin de Porsche voorbij steekt. De Ferrari volgt op de voet en houdt zo de druk erop. Door een sterke verdedigende actie in de SudKurve weet Maxime Oosten een gaatje te slaan naar de Ferrari achter hem waardoor hij de #54 BMW in de laatste race van het seizoen thuisbrengt op P2. Hierdoor sluiten Oosten en Köhler het jaar af als vicekampioenen van de ADAC GT Masters met 3 zeges en 3 podiumplekken.

“P2 is een mooie afsluiter van het seizoen voor het hele team. We kwamen nog dichtbij de overwinning, maar na gisteren is dit een hele verbetering. De hele race zaten we er goed bij en vooral het laatste kwartier heb ik lekker kunnen knokken in verdedigend opzicht.”

Deelname van Maxime Oosten aan de ADAC GT Masters wordt mede mogelijk gemaakt door Ekris, Veno woodflooring, Effektief, Soldeck poolcovers, rowood, TracPartz en BTR Logistics.

Verder Bericht

© 2024 Maxime Oosten

Thema door Anders Norén