Maxime Oosten

Weekend met twee gezichten op Monza

Ons eerste weekend in de Lamborghini Super Trofeo op het Italiaanse circuit van Monza was er een met gemixte gevoelens.  

In de vrije trainingen zag het er prima uit, we waren in de eerste training de snelste. De tweede training gebruikten we vooral voor afstellen, maar we werden toch nog zesde.

Ik reed de eerste kwalificatiesessie die de startpositie bepaalt voor de eerste race en werd tiende. Dat was toch wel jammer, maar in het enorme veld van ruim 30 Lamborghini’s lukte het me niet om een hele vrije ronde te krijgen. Telkens werd ik opgehouden door een langzamere auto, echt balen. Milan werd vijfde in zijn sessie.

Mijn start van race 1 was wat minder, want ik kon de startlichten vanaf mijn positie niet zien. Het was moeilijk te zien wanneer ik nou echt weg kon gaan, maar gelukkig kon ik toch redelijk wegkomen. Iedereen remde aan de binnenkant voor de eerste chicane en ik bleef aan de buitenkant, dus daar kon ik het wel weer goedmaken. De tweede chicane idem dito. Ik zat weer aan de buitenkant, de rest aan de binnenkant, dus ik kon weer iets later remmen.

We wisten dat de banden het op Monza zwaar hebben, dus ik moest voor Milan een beetje op de banden letten. Daarom heb ik niet geforceerd en ik ben gewoon continue dezelfde pace gaan rijden op de zevende plek. Zo hoefde ik de banden niet teveel te belasten, want  bandenmanagement is superbelangrijk.

Halverwege de race gaf ik bij de pitstop het stuur over aan Milan en die heeft een superstint gereden. Er waren heel veel lekke banden gereden, dus wij waren blij dat ik zuinig ben geweest met onze banden, want dat verprutst je hele race. Milan bracht de auto binnen op de tweede plek en daar zijn we superblij mee.

In de tweede race startte Milan vanaf de vijfde plek en die kwam binnen op de zesde plek. Dat zag er dus weer goed uit. Daar sloeg voor ons het noodlot toe, want ons team maakte helaas een fout die onze race verprutste. Door de vele problemen met de banden in de eerste race kreeg elk team een extra set banden. De organisatie bepaalde daarbij dat we pit in pit out twee minuten over onze pitstop moesten doen. Onze engineer heeft ons echter twee minuten stil laten staan, waardoor onze pitstop 2.39 minuten duurde. Daarmee waren we natuurlijk kansloos. Ik heb nog wel wat rijders kunnen inhalen, maar we werden uiteindelijk twaalfde en dat is natuurlijk verschrikkelijk jammer voor ons kampioenschap.

We moeten nu weer even geduld hebben, de volgende races in de Lamborghini Super Trofeo zijn op 29 en 30 mei op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk.

Groet,
Maxime

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Maxime Oosten

Thema door Anders Norén