Maxime Oosten

Zesde en zevende zege op rij in BMW M2 CS Racing Cup Benelux op Circuit Zandvoort

Maxime Oosten in een BMW M2 lijkt een welhaast niet te kloppen combinatie. Tijdens de Trophy of the Dunes boekte de 18-jarige Fries alweer zijn zesde en zevende overwinning op rij in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Met deze twee goede resultaten bouwde Oosten zijn voorsprong in het klassement verder uit.

De indrukwekkende serie overwinningen in de BMW M2 Cup Benelux begon voor Oosten ook op Circuit Zandvoort. Tijdens de Voorjaarsraces, de opening van seizoen 2022 in april, won de Bas Koeten Racing-coureur de tweede race en sindsdien finishte hij elke race als eerste.

Tijdens de vrije training op een natte baan besloot Oosten als enige meteen op slicks de baan op te gaan. In de beginfase waren zijn tijden daardoor niet representatief, maar al snel stond zijn naam toch weer bovenaan de ranglijst. Dat beloofde veel goeds voor de kwalificatie later op de dag.

“Ik besloot snel de baan op te gaan om mijn banden op te warmen en meteen een goede tijd op de klok te zetten. In mijn snelle ronde werd ik echter in de Hans Ernstbocht gehinderd door verkeer en moest ik mijn ronde afbreken. De kwalificatie verliep door veel verkeer rommeliger dan ik gewend ben, maar gelukkig kon ik nog wel een keer de limiet opzoeken. Voor de eerste race pakte ik uiteindelijk de poleposition, voor race twee de tweede startpositie.”

Bij de rollende start van race 1 had Oosten dus de beste startpositie, maar omdat de baan nat was had hij daarvan weinig profijt. Omdat hij minder tractie had verloor hij de koppositie aan Lorenzo van Riet en hij ging de Tarzanbocht als tweede in. Geduldig wachtte de titelkandidaat op zijn kans om de leiding terug te pakken. Dat duurde niet lang, want al in de eerste ronde nam hij de leiding in de  race weer over om die ook niet meer uit handen te geven. Zoals vaker dit seizoen zag hij zijn tegenstanders in zijn spiegels steeds kleiner worden, om na een uur racen met een voorsprong van ruim 15 seconden als winnaar over de finish te komen.

De tweede race leek een soort herhaling van de eerste race te worden. Dit keer startte Oosten de race als tweede, nam de leiding over in de tweede ronde en bouwde een voorsprong op. “Toen ik zag dat mijn voorsprong tien seconden was ben ik niet meer op de limiet gaan rijden om mijn banden te sparen. Na de pitstop wilde ik dat plan doorzetten, maar toen kreeg ik van mijn team door dat ik te snel had gereden in de pitstraat en daardoor een tijdstraf kreeg van vijf seconden. Daar begreep ik niets van, want ik weet 100% zeker dat ik de pitlimiter, die de snelheid in de pitstraat vasthoudt, op het juiste moment had aangezet.”

Met een voorsprong van ruim tien seconden was er op zich nog niets aan de hand, maar die situatie veranderde toen de safetycar in de baan kwam vanwege een auto in de grindbak. Na de herstart zat BMW-routinier Duncan Huisman weer kort achter de Veno BMW M2 en dit keer duurde het een aantal ronden om los te komen. De jonge Ekris-coureur was in de eindfase een seconde per ronde sneller dan zijn achtervolgers, maar de race was net een ronde te kort om een gat van vijf seconden te creëren. Zijn voorspong van ruim vier seconden veranderde in een achterstand van 0,921 seconde, waardoor hij zelfs als derde werd geklasseerd.

“Voor de punten die ik nu misloop vind ik het niet zo erg, maar ik kan niet tegen onrechtvaardigheid. Ik weet namelijk zeker dat ik de pitlimiter op het juiste moment heb aangezet. De data tonen ook aan dat ik niets verkeerd heb gedaan en niet te hard heb gereden. Wellicht dat er nog naar gekeken gaat worden, het zou fijn zijn als dit binnenkort toch nog recht wordt gezet.”

Daags na de prijsuitreiking bleek inderdaad dat de tijdstraf niet terecht was, want nadat de snelheid nogmaals minutieus werd bekeken bleek dat Oosten toch net niet te hard heeft gereden. De uitslag werd teruggedraaid en zo won Oosten toch zijn zevende race op rij.

“Ik wil mijn familie en mijn team Bas Koeten Racing bedanken voor de perfecte samenwerking. Nu op naar Spa-Francorchamps, waar al over anderhalve week, op 15 en 16 oktober, de volgende twee races op het programma staan.”         

Deelname van Maxime Oosten aan de BMW M2 Cup Benelux wordt mede mogelijk gemaakt door De Beier/Ekris, Dok 23, Groningsepanden, Orlimex, Veno woodflooring en Soldeck.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2022 Maxime Oosten

Thema door Anders Norén