Maxime Oosten is kampioen in de Duitse BMW M2 Cup 2022. Tijdens het laatste raceweekeinde van het seizoen, verreden op de Hockenheimring Baden-Württemberg, won de coureur uit Beetsterzwaag alle drie de wedstrijden, waarmee hij andermaal zijn kwaliteiten bewees. Met acht overwinningen uit elf races in het seizoen was hij de beste in het internationale deelnemersveld van de Duitse BMW M2 Cup. “Dit is zeker het grootste succes in mijn carrière tot nu toe, dank aan iedereen die dit mogelijk gemaakt heeft”, zei Oosten bij de huldiging. Als beloning wacht hem volgend jaar een volledig seizoen in de DTM Trophy, de onderbouw van de prestigieuze DTM.
Het finaleweekeinde in Hockenheim omvatte voor de deelnemers in de BMW M2 Cup zelfs drie in plaats van de gebruikelijke twee races. De extra wedstrijd op vrijdag werd ingelast als compensatie voor de geplande zaterdagsrace op de Nürburgring eind augustus, die toen vanwege dichte mist niet kon doorgaan. De startopstelling voor de extra race werd bepaald op basis van de posities in de tussenstand van het kampioenschap voorafgaand aan het weekeinde, wat betekende dat Oosten als tweede mocht starten, achter zijn grootste tegenstrever, de Duitser Fabian Kreim. “Na twee ronden slaagde ik erin om Kreim voorbij te rijden en een klein gat te slaan. Daar was ik wel heel blij mee, en toen mijn voorsprong eenmaal vijf seconden bedroeg, probeerde ik het te controleren. Het gat werd zelfs nog wat groter, zodat ik uiteindelijk met negen seconden won. Daarmee liep ik weer vijf punten in op Kreim, zodat de achterstand nog maar één punt bedroeg”, zei Oosten.
Dat de snelheid er op de 4,574 kilometer lange Hockenheimring bij Oosten goed in zat, had hij eerder op vrijdag al laten zien door in de vrije training met 1:52,829 minuten de snelste rondetijd te laten noteren, terwijl de meeste concurrenten een halve seconde of meer tekort kwamen. In de kwalificatie, bepalend voor de startopstelling van de zaterdagsrace, eindigde Oosten nipt geslagen als tweede: alleen de Hongaar Robert Hefler was 17 duizendste van een seconde sneller. Ook in de rangschikking van de op-één-na snelste rondetijden, de basis voor de startposities in de zondagsrace, eindigde Oosten als tweede achter Hefler.
In de zaterdagsrace nam Oosten na de start vrijwel direct de leiding, door in de eerste bocht Hefler voorbij te steken. Even later in de eerste ronde kreeg Oosten in de strijd om het kampioenschap hulp van een concurrent, die in aanrijding kwam met Fabian Kreim, Oostens grootste concurrent. De auto van de Duitser belandde met een gebroken wielophanging in de grindbak, waardoor Kreim de race niet kon voortzetten. “Toen ik zag dat Kreim was uitgevallen, probeerde ik de race te controleren en niet teveel risico’s te nemen”, aldus Oosten. Dat deed hij goed: hoewel Lorenz Stegmann de hele race lang hevig aandrong, verdedigde Oosten professioneel de leiding en werd na 17 ronden als winnaar afgevlagd. Daarmee kwam hij terug op de eerste positie in de tussenstand. “Eindelijk heb ik wat marge qua punten, dus in feite hoef ik morgen de race alleen maar uit te rijden”, zei hij.
Toch was het “alleen maar uitrijden” van de zondagsrace Oostens eer te na. Wederom wist hij, bij prachtig zonnig weer en voor volgepakte tribunes, bij de start de leiding te veroveren. Ook de herstart na een safety-car-fase leverde geen problemen op en zo kwam hij na 15 ronden voor de achtste keer dit seizoen als racewinnaar over de eindstreep, op ruim vier seconden gevolgd door Kreim. In het kampioenschap eindigde Oosten met een totaal van 214 punten riant bovenaan, met Kreim op 23 punten achterstand.
Bij de prijsuitreiking kreeg Maxime Oosten de kampioenstrofee overhandigd door de Nederlander Frank van Meel, directeur van BMW M GmbH, de sportieve tak van BMW. “Dit had ik niet durven dromen… Dit is zó vet”, probeerde hij zijn gevoelens onder woorden te brengen. “Ik wist dat ik één punt moest halen, maar het is toch altijd nog wel spannend, want er kan altijd wat met de auto gebeuren, of iemand die er hard wordt afgetikt. Ik ben heel blij. Hard werken loont! Dat ik met drie overwinningen heb kunnen afsluiten, is een droom die werkelijkheid geworden is. Met zoveel punten achterstand en dan zo met een lekkere marge als eerste finishen, dat is een heel speciaal gevoel, dat blijft me altijd bij.”
Als kampioen in de Duitse BMW M2 Cup komt Maxime Oosten volgend jaar uit in de DTM Trophy, de volgende stap op het DTM-platform. Allereerst staan er nog twee weekenden in de Nederlandse BMW M2 CS Racing Cup op het programma. “Komende week op Spa en dan eind oktober in Assen, dat is nu mijn volgende doel”, zegt Oosten, die ook in die serie favoriet is om de titel binnen te halen. Het eerste kampioenschap van dit jaar is voor hem in ieder geval al binnen…