Na teleurstellend verlopen raceweekenden op Zandvoort en de Nürburgring was Maxime Oosten uit op sportief revanche in het ADAC GT4. Samen met teamgenoot Michal Makeš had hij maar één doel voor ogen: punten scoren op de Lausitzring. Dat doel werd behaald. Een tweede plek in race 1 en negende plek in race 2 leverden 27 punten op voor het kampioenschap. “Ik ben tevreden dat we na twee puntloze raceweekenden eindelijk weer wat punten hebben kunnen pakken in het kampioenschap. Hopelijk trekken we deze lijn door naar de volgende race op de Sachsenring.”
Opmars naar voren
Tijdens de kwalificatie op zaterdagochtend blijkt dat de BMW’s nog wat topsnelheid missen. Oosten kwalificeert zich als tweede BMW op de elfde plek voor de race op zaterdagmiddag. In het middenveld is het druk, maar tijdens de rollende start blijft Oosten uit de problemen. Na de eerste doorkomst heeft hij twee plekken gewonnen. Achterin het veld is het wel misgegaan, waardoor de Safety Car op de baan komt.
Na acht minuten verdwijnt de Safety Car van de baan en gaat het veld weer los. Oosten is wakker bij de herstart en sluit aan bij de Porsche voor hem, die hij niet veel later buitenom inhaalt. In de rondes die volgen is Oosten volop in gevecht met de mannen voor hem. Na een kwartier racen is Oosten vanaf P11 opgeschoten naar de vijfde plek in de race. Nog voor de verplichte stop heeft de jonge Fries de vierde plek in de race in handen.
Na de stop is het de beurt aan Makeš om de race uit te rijden. Als het pitwindow gesloten is en iedereen zijn stop heeft gemaakt is er aan kop van de race niets veranderd. Vanaf de vierde stek geeft Makeš een vervolg aan de inhaalrace die Oosten heeft ingezet. Door een penaltylap voor een van de Porsche rijders schuift de BMW M4 GT4 van Oosten en Makeš op naar een podiumplek. Een spannend gevecht om de overwinning ontvouwt zich doordat de Top 3 dicht op elkaar zit. Makeš schuift op naar plek twee en zet de leider in de race onder druk. Met nog 11 minuten te gaan plaatst Makeš zijn bolide naast de leidende Porsche en neemt de koppositie in de race over. Vlak nadat Makeš de leiding overneemt verschijnt de Safety Car voor de tweede keer op de baan.
Met nog vier minuten op de klok wordt de race weer vrijgegeven. In leidende positie gaat de BMW met startnummer 54 op jacht naar de zege, maar in de voorlaatste ronde wordt Makeš nog voorbijgestoken. Zo moeten Oosten en Makeš genoegen nemen met de tweede plek in Race 1. “Ik heb me goed vermaakt tijdens mijn stint. Ik heb lekker kunnen vechten op de baan en ik ben superblij met de tweede plaats. Het resultaat is een teamprestatie, want iedereen heeft hard gewerkt om dit mogelijk te maken”, zo blikt Oosten terug na afloop.
Op jacht naar punten
Net als op zaterdag ligt ook tijdens Race 2 een inhaalrace in het verschiet. Ditmaal start het duo Oosten / Makeš vanaf P21. Net als een dag eerder worden er geen onnodige risico’s genomen bij de start, waardoor Makeš na de eerste ronde doorkomt als negentiende. Nadat de baan weer groen wordt maakt Makeš nog wat plekjes goed voordat hij het stuur overdraagt aan Oosten.
Met nog een halfuur op de klok stuurt Oosten de Lausitzring op voor zijn tweede stint van het weekend. Vanaf plek 12 jaagt Oosten op een plek in de top 10. Na de pitstops is het deelnemersveld aardig uitgerekt, waardoor de inhaalrace van Oosten wat minder snel verloopt als gehoopt. Stiekem is het hopen op een Safety Car zodat het hele veld weer in elkaar schuift. Helaas voor Oosten komt het niet tot een Safety Car periode, waardoor hij veel tijd goed maken op de rijders voor hem. De inhaalrace van Makeš en Oosten brengt hen uiteindelijk tot Plek 9, een mooi resultaat gezien de startpositie. “Vanaf de 21e startpositie hebben we ons mooi naar voren kunnen knokken tot in de top 10. Het tempo zat er goed in vandaag, maar aan het einde van de race waren de onderlinge gaten te groot om snel stappen vooruit te maken. Uiteindelijk ben ik blij dat we in de top 10 zijn gefinisht en daardoor ook in race twee punten hebben scoren”, aldus Maxime Oosten.