Van Suzuka naar de Nürburgring. Voor Maxime Oosten waren het drukke weken, want na twee raceweekenden in de GT World Challenge Asia was het tijd voor het derde raceweekend in de ADAC GT Masters. Het raceweekend op de Nürburgring kende een nieuw format. De race op zaterdag werd verreden over 80 minuten waarbij er twee keer verplicht gestopt moest worden voor tanken, rijderswissels en een bandenwissel. Race 2 op zondag werd een sprintrace van 40 minuten met een verplichte rijderswissel. Voor Maxime Oosten en Leon Köhler werd het geen gemakkelijk weekend.
Tijdens de vrije training komt al gauw aan het licht dat met name de Mercedessen erg lekker lopen op de Nürburgring. Door de BoP (Balance of Performance) voor het weekend missen de BMW M4 GT3’s van FK Performance wat pure snelheid wat terug te zien is in de tijden. De kwalificatiesessie op zaterdag levert een zevende startplek op voor de race later die dag.
Als rond 15:40 uur de lichten op groen gaan voor race 1 zit Leon Köhler achter het stuur van de #54 BMW M4 GT3. In zijn eerste stint van de race klimt Leon langzaam maar zeker in de richting van de podiumplekken alvorens hij het stuur overdraagt aan Oosten. Het team van FK Performance besluit om de bandenwissel meteen uit te voeren, waardoor Oosten met vers rubber op de baan komt. Echt profiteren van het verse rubber zit er niet in door een safety car periode. Als de safety car verdwenen is, maakt Oosten nog een paar plekken goed alvorens de tweede pitstop van de dag wordt gemaakt.
Na de tweede pitstop ligt de #54 BMW op plek 9 in de race, maar doordat enkele rijders voor de BMW nog een bandenwissel moeten doen behoort een podiumplek nog tot de mogelijkheden. Als de rook van alle stops is opgetrokken ligt Köhler op een derde plek met nog tien te minuten te racen. Achter hem zitten echter jongens op nieuwe banden en die komen in rap tempo dichterbij. In de allerlaatste bocht slaagt de aanstormende Mercedes erin Köhler te passen waardoor het duo van het podium wordt gestoten. “Vandaag hebben we gemaximaliseerd en alles eruit gehaald wat er in zat. Het is zuur dat we in de laatste bocht een podiumplek verliezen, maar met P4 mogen alsnog tevreden zijn gezien onze snelheid.”
Zondagochtend hangt er een optimistische sfeer in het BMW onderkomen van FK Perfomance. De overmacht van Mercedes is niet onopgemerkt gebleven en dus wordt de BoP weer wat bijgesteld. Het veld zou dichter op elkaar moeten zitten. Helaas blijkt tijdens de kwalificatie dat de aanpassingen weinig effect hebben. De Mercedessen zijn nog sneller als op zaterdag en claimen de eerste startposities. Oosten haalt het maximale uit zijn BMW met een 1.25.6 en dat resulteert in een negende startplek.
Als zondagmiddag het startsein wordt gegeven voor de sprintrace zit Oosten in de M4 GT3. De eerste ronde weet hij van plek 9 op te klimmen naar p7, maar daarna zit hij klem achter de Lamborghini voor hem. Oosten probeert tot tweemaal toe de Lamborghini te verschalken, maar mede door het verschil in topsnelheid krijgt hij zijn BMW niet ver genoeg langs de Italiaanse sportwagen. Zodra het pitwindow opengaat duikt Oosten dan ook naar binnen, zodat Köhler in vrije lucht kan proberen om de undercut te laten werken.
De tactiek slaagt en met nog 10 minuten op de klok is het duo Oosten/Köhler opgeklommen tot P5, maar er is uitzicht op meer. Iedere ronde is Köhler net iets sneller als de Mercedes van kampioenschapsleiders Kalender en Seppänen. Een gevecht met drie merken (BMW, Mercedes en Porsche) ontstaat voor de laatste plek op het podium. In de eindfase probeert Seppänen de Porsche op de 3e positie te passeren, maar zijn inhaalactie eindigt met een tik op de achterkant van de Porsche die daardoor in de rondte gaat. Köhler is de lachende derde, want hij schuift in één bocht op van plek vijf naar de derde plaats in de race.
Ditmaal komt er geen druk van achter waardoor Oosten en Köhler de gang naar het podium mogen maken. Zo sluit Maxime Oosten een lastig weekend af met een mooie opsteker: “Deze derde plek is echt heel lekker. We hebben het hele weekend hard moeten werken om alles uit de auto te halen en als we dan afsluiten met een derde plek dan is dat een beloning voor iedereen binnen het team.”
Deelname van Maxime Oosten aan de ADAC GT Masters wordt mede mogelijk gemaakt door Ekris, Veno woodflooring, Effektief, Soldeck poolcovers, rowood en TracPartz.