Maxime Oosten

Maxime Oosten en Milan Teekens ontberen geluk in Spa Francorchamps

Snel waren ze, heel snel, op het circuit van Spa-Francorchamps. Twee keer lagen coureurs Milan Teekens uit Zoetermeer en Maxime Oosten uit Beetsterzwaag aan kop in de SuperSport 2-klasse tijdens de derde ronde van de Supercar Challenge.

Maar de pechduivel sloeg heel hard toe voor het snelle duo. In beide races vielen ze in leidende positie uit. Eén geluk hadden ze wel: omdat ze in beide gevallen meer dan 75 procent van de race hadden uitgereden, werden ze wél geklasseerd: tweede en derde in de respectievelijke races. Dat betekende alsnog waardevolle punten voor het kampioenschap. Waar Maxime en Milan door tegenslag de zege uit handen zag glippen, waren hun vaders Hielke en Pascal gelukkiger. Het tweetal won met hun Porsche de race in de ACNN.

„Het was een wat zuur weekend voor ons: twee keer rijden we op de eerste plaats, maar door incidenten is het niet gelukt te winnen”, blikte Milan terug op het weekeinde op het Belgische circuit. „Het hoort erbij. Gelukkig hebben we wel punten gepakt, al had het veel beter gekund.”Nadat ze knap de poleposition hadden veroverd tijdens de kwalificatie waren de twee in race één dominant onderweg in hun BMW Zilhouette. Milan had de eerste stint voor zijn rekening genomen en een gat geslagen op de nummer twee. Na de rijderswissel mocht Maxime het karwei afmaken.

Stotteren

„Op een gegeven moment lagen we een ronde voor, maar in de laatste ronde begon de auto in Eau Rouge te stotteren”. Maxime reed nog door tot Blanchimont, om daar de BMW van Veno Racing aan de kant te zetten wegens een brandstoftekort. Milan: „Normaal gesproken kunnen we de race met de brandstof gemakkelijk uitrijden, maar door het hoogteverschil was het te weinig. We hadden wel verwacht iets meer te verbruiken dan normaal, niet dat we het niet zouden halen op één tank.”Maxime: „Na die eerste stint waren we allebei nog heel positief. En toen stond ik voor de een-na-laatste bocht ineens stil. Ik baalde heel erg.”

Omdat ze meer dan 75 procent van de race hadden uitgereden, werden de twee, wier vaders Pascal en Hielke afgelopen weekeinde wonnen in de DTC 1-klasse van de ACNN, toch nog geclassificeerd. Dat leverde ze nog de tweede plaats op. Bovendien was de nummer drie eerder in de race uitgevallen na een crash, dus in die zin was hun uitvalbeurt niet zo dramatisch als het leek. Al was de forse teleurstelling natuurlijk heel begrijpelijk.

Tijdens de tweede race nam Maxime de eerste stint voor zijn rekening. In de openingsfase werd de snelle Fries opgehouden door een Porsche 911. Daardoor groeide het gat met de nummer één al gauw tot zo’n tien seconden. Toen dat obstakel uit de weg was, bleef Maxime goed in de buurt van de raceleider in de SuperSport 2-klasse. Na de rijderswissel slaagde Milan er vervolgens in het gat te verkleinen tot vijf seconden. Zo’n vijf minuten voor het einde maakte de raceleider een foutje en kon Milan hem voorbij.

Verpest

Hij kwam even later in een sandwich met twee veel snellere LMP-auto’s. „Ik kwam in de een-na-laatste ronde aan in de chicane en ik werd aan twee kanten ingehaald. Eén van hen moest daarna heel hard remmen bij een inhaalpoging. Ze hielden totaal geen rekening met mij. Ik kon ze niet meer ontwijken en knalde erop. Ik kon nog wel een klein stukje doorrijden, maar de auto liep aan en hij kon niet meer de rechte lijn houden. In Eau Rouge heb ik hem aan de kant gezet. Hadden we hard gewerkt om P1 te pakken en dan wordt je race verpest door een LMP-auto.”

Maxime: „Voor ons was het een teleurstellend weekend nadat we de auto in de kwalificatie op pole hadden gezet. Na het eerste raceweekend op het circuit van Magny-Cours wisten we dat we competitief zijn.We wisten ook dat we voor het kampioenschap konden gaan. Maar dan moet je niet twee uitvalbeurten hebben. Zelf konden we er niet veel aan doen. In ieder geval hebben we dit weekend heel constant gereden. Positief was dat we allebei dezelfde snelheid hadden. We maken zeker nog kans op het kampioenschap. Op Zandvoort slaan we terug.”

Vorige Bericht

© 2024 Maxime Oosten

Thema door Anders Norén