Na mijn ervaringen in de Lamborghini Super Trofeo en de BMW M2 dit seizoen heb ik tijdens het Winter Endurance Kampioenschap op Circuit Zandvoort kennis gemaakt met weer een beest van een auto, de Mercedes AMG GT4. Deze 4-uurs race reed ik samen met Prins Bernhard en we zijn tweede geworden in onze divisie II.
Het contact met Prins Berhard ontstond ongeveer een jaar geleden. Ik had als één van de eersten een BMW M2 en ging daarmee testen op Zandvoort. Prins Berhard was erg nieuwsgierig naar de M2 en wilde er graag eens in rijden. Hij zat met zijn Mercedes AMG GT4 ook bij mijn team Bas Koeten en toen heeft hij enkele ronden in mijn auto gereden en ik mocht een paar ronden rijden in zijn auto. Eén van de dikste auto’s waarin ik tot nu toe heb gereden! Bas Koeten zei toen dat het misschien leuk was om eens samen te racen en het Winter Endurance kampioenschap was de eerste gelegenheid. En dat hebben we dus gedaan.
Bernhard reed in de kwalificatie erg sterk en zette de Mercedes op pole in onze divisie II. Ik heb zelf ook enkele ronden gereden, maar wilde nog niet teveel pushen omdat ik de auto nog niet zo goed kende. Het ging steeds beter, het gevoel met de auto groeide en ik ging met veel vertrouwen de race in.
Ik mocht starten en wist de leiding in onze divisie vast te houden. Na twee ronden klapte een andere deelnemer hard in de muur op het rechte eind en daardoor ontstond een lange code 60 situatie, een soort van virtuele safetycar waarbij alle auto’s maximaal 60 mogen rijden en er niet ingehaald mag worden. Na de herstart ging het erg goed, ik kon zelfs de supersnelle Renault Sport RS01 bijhouden. In mijn eerste stint van een uur en een kwartier kon ik een voorsprong op de nummer 2 opbouwen van een minuut en twintig seconden.
Bij de pitstop moesten we tanken en omdat wij een automatisch tanksysteem hebben moesten we 60 seconden langer stil blijven staan. Daarmee verdampte onze voorsprong helaas, maar ook Bernhard reed een goede stint en we reden nog steeds op kop.
Toen ik weer instapte moesten we weer tanken en opnieuw verloren we zo 60 seconden extra. Nu kwam ik als tweede de baan op, met een flinke achterstand op Lorenzo van Riet, die nu op kop lag. Ik kon hem nog wel benaderen tot ongeveer 30 seconden, maar ik kon niet meer pushen omdat we benzine moesten besparen, zodat we niet meer hoefden te tanken.
Ik gaf de Mercedes weer over aan Berhard in tweede positie. Hij kon aansluiten bij Van Riet en had ronden lang een mooi gevecht. Maar ook hij kon niet teveel pushen om niet zonder benzine te komen en zo werden we tweede.
Al met al waren we beide tevreden met de tweede positie, maar tijdens de Nieuwjaarsrace willen we toch echt voor de overwinning gaan!
Groet,
Maxime