Op de Nürburgring, het beroemde circuit in de Eifel waar al zoveel autosporthistorie werd geschreven, zette Maxime Oosten zijn zegereeks in de Duitse BMW M2 Racing Cup voort. Vanwege de weersomstandigheden moest de eerste race van het weekeinde worden geschrapt, maar op zondag reed Oosten afgetekend naar de overwinning, zijn derde op rij in de Duitse serie. “Ik ben echt heel tevreden met mijn prestatie en bovendien heb ik mijn achterstand in het kampioenschap verder verkleind”, liet Oosten na afloop weten. Inderdaad heeft hij halverwege het seizoen nog maar drie punten achterstand op de Duitser Fabian Kreim, dus met nog zes races te gaan heeft hij uitstekende kansen in de titelstrijd.
Na een zomerpauze van bijna acht weken werd de competitie in de Duitse BMW M2 Racing Cup op de Nürburgring voortgezet met de derde ronde van het seizoen. Maxime Oosten zat in die periode natuurlijk bepaald niet stil. Zo startte hij tijdens de beroemde 24 Uur van Spa, waar hij zijn droom van het racen met een GT3-auto in een etmaalrace in vervulling zag gaan. Bij zijn debuut eindigde hij in het veld van ruim 60 auto’s zeer verdienstelijk op de negende plaats, waarover ook in de paddock van de BMW M2 Racing Cup op de Nürburgring nog werd nagepraat. Tijd om te praten was er dan ook meer dan voldoende, want na wekenlang warm zomerweer was de Nürburgring op zaterdag in dikke mist gehuld, waardoor een groot deel van het voor die dag geplande programma geen doorgang kon vinden.
Ook de eerste race van de BMW M2 Racing Cup werd geschrapt. “Moeder natuur heeft ons in haar greep”, lachte Maxime Oosten, die teleurgesteld was over de afgelasting. “Ik had voor beide races de pole-position behaald, dus ik wilde heel graag racen, maar je kon inderdaad nauwelijks iets zien, dus de beslissing was wel begrijpelijk. Maar urenlang wachten was niet echt fijn.”
De race op zondag kon wel volgens plan gehouden worden. Bij de start werd Oosten voorbijgestoken door de Duitser Müller, maar naderhand bleek dat die te vroeg vertrokken was, wat hem op een ‘drive-through penalty’ kwam te staan. “Die blauwe auto vloog me voorbij, maar die maakte dus inderdaad een ‘jump start’,” zo vertelde Oosten. “Ik heb twee rondjes achter hem gereden en toen heb ik hem ingehaald.
In de volgende ronde reed hij ook de pits in voor zijn straf. Vervolgens kon ik een gat slaan van vier seconden en dat heb ik heel lang zo gehouden, totdat de rijders achter mij meer en meer met elkaar begonnen te vechten. Dat kostte hun natuurlijk tijd en daardoor kon ik verder uitlopen.
Uiteindelijk heb ik gewonnen met een voorsprong van meer dan tien seconden, wat in een klasse als de BMW M2 Racing Cup, een merkencup met allemaal identieke auto’s, een uitzonderlijk groot verschil is.”
Door zijn succes, na de beide overwinningen op de Norisring begin juli al zijn derde overwinning op rij in de Duitse cup, bracht Maxime Oosten zijn puntentotaal op 101. Daarmee heeft hij na zes races – waarvan er dus één niet verreden is – een achterstand van nog slechts drie punten op de Duitser Fabian Kreim, die halverwege het seizoen de tussenstand aanvoert en daarmee, zoals men in Duitsland zegt, ‘Halbzeitmeister’ is.
De komende weken zijn zeer intensief in de Duitse cup, want tussen nu en begin oktober staat er om de 14 dagen een raceweekeinde op het programma. De volgende ronde wordt van 9 tot en met 11 september verreden op het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. “Daar heb ik waarschijnlijk de meeste ervaring van alle rijders in de cup, maar je mag de concurrentie natuurlijk nooit onderschatten”, weet Oosten. Twee weken later, van 23 tot en met 25 september, wordt er gereden op de Red Bull Ring in Oostenrijk en nog eens twee weken daarna vindt van 9 tot en met 11 oktober de finale plaats op Hockenheim.