Na zijn overwinningen op de Norisring en de Nürburgring zette coureur Maxime Oosten ook op het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen zijn zegereeks in de Duitse BMW M2 Cup voort. Bij wisselende weersomstandigheden schreef de coureur uit Beetsterzwaag op overtuigende wijze de zaterdagsrace op zijn naam, alweer zijn vierde overwinning in de Duitse cup. Daags erna echter werd hij, opnieuw aan de leiding rijdend, het slachtoffer van een drieste actie van een concurrent. Oosten kon nog wel zijn race vervolgen en werd als achtste geklasseerd. Met nog vier races te gaan staat hij tweede in de tussenstand.
Zeker na zijn recente optreden in de 24-uursrace was het Circuit de Spa-Francorchamps voor Oosten natuurlijk bekend terrein. Hij opende het raceweekeinde goed met de snelste tijd in de vrije training op vrijdagochtend. De kwalificatie in de middag vond op een natte baan plaats, waardoor de rondetijden zo’n 13 seconden hoger lagen dan in de eerdere training. Ook onder deze omstandigheden toonde Oosten echter zijn klasse: zowel zijn snelste ronde als zijn op-één-na snelste ronde waren de beste rondetijden in het veld. Daarmee was Oosten voor beide races op het zeven kilometer lange circuit zeker van de pole-position. “De omstandigheden waren lastig, maar ik ken de baan en die ervaring telt dan toch wel weer mee. Dankzij de pole-position kon ik gelijk alweer drie punten inlopen op de leider in het kampioenschap, zodat ik nog maar één punt achterstand had”, vertelde Oosten.
In de eerste race, wederom op een grotendeels nog natte baan, nam Oosten bij de start de leiding, voor de Duitser Lorenz Stegmann. Aanvankelijk kon Stegmann het tempo nog een beetje bijhouden, maar naarmate de wedstrijd vorderde, vergrootte Oosten gestaag zijn voorsprong en zo werd hij na 13 ronden met een marge van 5,745 seconden als winnaar afgevlagd.
Daarmee nam hij ook de leiding in de tussenstand van het rijderskampioenschap over. “Lekker mijn rondjes kunnen rijden, het ging allemaal echt super”, aldus de coureur.
Op zondag lieten de Ardennen zich duidelijk van hun betere kant zien, met fraai nazomerweer en een opdrogende baan. Opnieuw kwam Maxime Oosten bij de start van de race goed weg, voerde het veld aan door de haarspeldbocht van “La Source” en vervolgens door “Eau Rouge” de “Raidillon” op. Aanvankelijk had de Hongaar Robert Hefler de tweede plaats in handen, maar in de tweede ronde nam de Australiër Bart Horsten de tweede positie achter Oosten over en zette de koploper behoorlijk onder druk. “Het was wel droog genoeg om op slicks (profielloze racebanden, red.) te kunnen rijden, maar ik kon niet weglopen, mijn auto had te weinig topsnelheid”, verklaarde Oosten naderhand.
Horsten was duidelijk wat te gretig, zoals in de zesde ronde bleek, toen hij bij “Bruxelles” de achterkant van Oostens auto raakte, die vervolgens in de rondte ging. “Hij had zijn auto naast me gezet, hij probeerde me uit te remmen op een natte lijn, terwijl ik op een droge lijn zat, dus ik liet al genoeg ruimte, want ik zag al dat dat nooit goed zou gaan, maar alsnog raakte hij me”, zei Oosten. Horsten zelf moest het incident met een lekke band bekopen en kreeg naderhand ook nog eens een straf van de wedstrijdleiding, zodat hij voor de volgende race waaraan hij deelneemt, een plaats verder naar achteren wordt gezet op de startgrid.
Oosten kon de race nog voortzetten, maar was teruggevallen naar de elfde plaats. Vervolgens maakte hij weer enkele posities goed, zodat hij nog als achtste over de eindstreep kwam. “Wel balen, want daardoor ben ik de leiding in het kampioenschap weer kwijt en moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Maar goed, ik geef natuurlijk niet op!” De volgende races van de Duitse BMW M2 Cup worden op 24 en 25 september verreden op de Red Bull Ring in Spielberg in Oostenrijk. “Daar ben ik nog niet eerder geweest, ik ben benieuwd”, aldus Oosten.