Maxime Oosten

TERUGBLIK EERSTE RACEWEEKEND MAXIME OOSTEN OP OSCHERSLEBEN

ADAC GT4 Germany, 1. + 2. Rennen Oschersleben 2023 – Foto: Gruppe C Photography

Het eerste raceweekend in de ADAC GT4 zit erop voor Maxime Oosten en zijn Tsjechische teamgenoot Michal Makeš. Het circuit van Oschersleben was het decor van de openingswedstrijd in het ADAC GT4. Vrijdag en zaterdag was het nog wat zoeken, maar op zondag werd het weekend op overtuigende wijze afgesloten met een podiumplek in Race 2.

Het gehele weekend bestond uit twee vrije trainingen (beide vrijdag), twee kwalificaties (één op vrijdag en één op zondag) en twee races (één op zaterdag en één op zondag). “Op vrijdag hebben we de nodige kilometers gemaakt en waren we vooral op zoek naar een set-up die goed werkte voor ons. Ook tijdens de eerste kwalificatie was de set-up nog niet optimaal waardoor we als twintigste kwalificeerden. Na de kwalificatie hebben we nog het een en ander gewijzigd aan de set-up voor de race op zaterdag. Hoewel de startpositie natuurlijk niet optimaal was, gingen we vol vertrouwen de eerste race in”, zo blikt Oosten terug.

ADAC GT4 Germany, 1. + 2. Rennen Oschersleben 2023 – Foto: Gruppe C Photography

RACE 1 – OPMARS NAAR VOREN

Zaterdagochtend 11.30 uur was het moment eindelijk daar. Na lang wachten gingen de lichten op groen voor de start van het ADAC GT4 seizoen. De eerste stint tot aan de verplichte pitstop wordt gereden door Makeš. Met nog 35 minuten racen op de klok gaat het pitwindow open en al vrij snel duikt Makeš naar binnen om het stuur aan Maxime Oosten over te geven.

ADAC GT4 Germany, 1. + 2. Rennen Oschersleben 2023 – Foto: Gruppe C Photography

De keuze om vroeg te stoppen blijkt een goede strategie van Project1. Na de verplichte pitstops rijdt Oosten namelijk op plek 12. “Na de pitstops zaten we in een mooi groepje met uitzicht op een plek in de top 10. Na wat lekker gevechten kon ik doorstoten naar plek 8. De laatste minuten van de race was ik in gevecht met een Porsche voor plek 7. In de allerlaatste bocht van de race zette ik mijn auto ernaast, maar werd ik buiten de baan gedrukt. Hierdoor vielen we helaas terug naar P10, maar ondanks dit moment kijken we tevreden terug op onze opmars die beloond werd met 6 punten”, aldus Oosten na afloop.

ADAC GT4 Germany, 1. + 2. Rennen Oschersleben 2023 – Foto: Gruppe C Photography

RACE 2 – VERKOELENDE BELONING

Zondag is het tijd voor de tweede race op Oschersleben. Dit keer neemt Oosten plaats achter het stuur van de M4 GT4 om de start voor zijn rekening te nemen. Tijdens de rollende start vertrekt Oosten vanaf plek 10 en al vrij snel weet hij de weg naar voren te vinden. “Ik startte vanaf P10 en zat vrij snel in de kopgroep. Ik had een aantal hele mooie duels en had veel plezier in de auto.”

ADAC GT4 Germany, 1. + 2. Rennen Oschersleben 2023 – Foto: Gruppe C Photography

Vanaf een derde plek komt Oosten binnen voor de verplichte stop, waarna Makeš de laatste 25 minuten van de race moet vol maken. Als Michal terug op de baan komt heeft hij de derde positie nog stevig in handen en begint de jacht op de rijders voor hem. Met nog een kleine tien minuten op de klok zit de Ekris BMW M4 GT4 op de staart van de BMW van Marat Khayrov. Na een mooie inhaalactie in de laatste bocht voor het rechte stuk schuift Makeš door naar de tweede plek. In de resterende minuten loopt de BMW met nummer 54 nog wel in op de leidende Aston Martin, maar komt uiteindelijk net te kort om een aanval te doen op de zege. Op het podium wacht een verfrissende beloning op Michal en Maxime in de vorm van een champagnedouche. “Op plek twee eindigen is een heerlijke afsluiter van dit weekend. De nummer 1 was net te snel voor ons, maar tweede worden en de snelste BMW in het veld zijn is een resultaat waar we erg blij mee zijn”, besluit Oosten het eerste raceweekend in de ADAC GT4.

ADAC GT4 Germany, 1. + 2. Rennen Oschersleben 2023 – Foto: Gruppe C Photography

Door de tweede plek in Race 2 schrijven Oosten en Makeš 20 punten bij in de tussenstand. Met een totaal van 26 punten staan ze vierde in het kampioenschap.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Maxime Oosten

Thema door Anders Norén