Voor Maxime Oosten zit zijn debuut in de ADAC GT Masters erop. Op de Red Bull Ring in Spielberg beleefde hij een enerverend weekend in de BMW M4 GT3 van FK Performance. Samen met teamgenoot Bruno Spengler vocht hij zich op zaterdag een weg naar voren, terwijl race 2 op zondag vooral een gevecht met de auto en de weersomstandigheden werd.
Loon naar werken
Op zaterdag neemt Maxime de start van de race voor zijn rekening. Vanaf de tiende plek zal hij zich, nadat zijn snelste tijd in de kwalificatie werd afgenomen, naar voren moet vechten. Oosten start de race voortvarend en maakt een snelle opmars door het veld. “Ik zat eigenlijk direct al heel lekker in mijn ritme waardoor ik bijna continu kon aanvallen. Tegelijkertijd probeerde ik ook zoveel mogelijk de banden te managen zodat we genoeg rubber zouden overhouden voor het einde van de race.” Als Oosten de pitstraat inrijdt voor de verplichte stop en rijderswissel heeft hij zeven plekken goed gemaakt.
Met plek 3 in handen komt Spengler terug op de baan. In de laatste minuten komt Spengler hevig onder druk te staan van Ben Green. “Bruno moest zijn positie de laatste ronde echt met hand en tand verdedigen. Gelukkig lukte dat en konden we derde plek over de streep trekken, maar het werd nog wel even spannend”, zo blikt Oosten terug.
Enkele uren na de race wordt het duo geïnformeerd dat ze niet als derde zijn geclassificeerd, maar dat ze de race hebben gewonnen. Zowel de winnende Lamborghini als de Mercedes op P2 kwamen niet door de technische inspectie, waardoor Oosten en Spengler opschuiven naar plek 1. Hiermee bezorgt het gelegenheidsduo FK Performance de eerste zege in de ADAC GT Masters.
Lastige omstandigheden
De race op zondag wordt verreden in lastige omstandigheden. Voor de start van de race had het geregend op de Red Bull Ring en dus was de baan op sommige plekken nog nat. Voor de race begint is het gestopt met regenen en Bruno Spengler besluit na de opwarmronde dan ook om binnen te komen voor slicks. Een gok die helaas verkeerd uitpakt, want niet veel later begint het weer te regen in Oostenrijk en moet de ervaren Canadees terug de pitstraat in om regenbanden te halen.
Eenmaal terug op de baan is de achterstand van Spengler groot en kunnen de heren een mooi resultaat uit het hoofd zetten. Wanneer Spengler voor de derde keer binnenkomt draagt hij het stuur over aan Oosten. “Toen ik de auto overnam van Bruno lagen we al ver achter de concurrentie. We besloten wederom om banden te wisselen waarbij de regenbanden ingewisseld werden voor slicks. Dit keer bleef het gelukkig wel droog, alleen konden we pas de laatste tien minuten van de race optimaal profiteren van onze keuze. Uiteindelijk leverde het nog wel de snelste raceronde op en daar ben ik natuurlijk erg blij mee.”
Terugkijkend op het weekend is Oosten redelijk tevreden. “Het was een weekend met hoogte- en dieptepunten. Ik heb enorm genoten van deze ervaring en met een zege en de snelste raceronde ben ik erg blij. Ik wil alle betrokkenen bedanken die het mogelijk hebben gemaakt dat ik afgelopen weekend kon deelnemen aan de ADAC GT Masters.”
Deelname van Maxime Oosten aan de ADAC GT Masters wordt mede mogelijk gemaakt door Ekris, Veno woodflooring en Effektief.