08/05/2025
3 min

HET ZIT NIET MEE OP MAGNY-COURS

08/05/2025
3 min

De racegoden waren Maxime Oosten dit weekend niet gunstig gezind op het circuit van Magny-Cours in Frankrijk. Een ongunstige BoP zorgde voor een weinig competitieve vrije training. Tijdens de Pre-Kwali op vrijdagavond kwam Oosten letterlijk en figuurlijk bovendrijven op een natte baan en liet hij zien tot de snelste rijders van het veld te behoren. Hij noteerde op het natte asfalt continu rondetijden die hem in de bovenste regionen van het deelnemersveld plaatste. 

De aanwezige aanhang van Oosten doet zaterdagochtend een regendansje, maar dat heeft helaas niet het gewenste effect. De regen blijft uit en de kwalificatie wordt onder droge omstandigheden verreden. Qua set-up voelt de M4 GT3 EVO niet helemaal goed aan waardoor Oosten zich als 32e algemeen en zesde in de Silver-Cup kwalificeert. Na de kwali breekt een lange tijd van wachten aan voordat de race begint om 20.45 uur. 

Maxime-Oosten-Mex-Jansen©️  Chiel van Dongen

Bij de start van de race wordt Oosten naar buiten gedrukt en is zijn zicht beperkt. Desondanks heeft hij een goede start en stijgt hij van P32 naar P25 in één ronde tijd doordat hij alle chaos weet te ontwijken. Na een korte neutralisatie achter de safety-car wordt de race weer hervat. Oosten zit dicht op de Mercedes voor hem, maar slaagt er niet in om langszij te komen. Door langer door te rijden komt hij vanaf plek 11 de pit inrijden voor de rijderswissel en verplichte stop. 

Helaas duurt de pitstop van het team bijna zeven seconden te lang, waardoor er kostbare tijd verloren gaat in pitlane. Toch lijkt het tijdsverlies mee te vallen, want na de verplichte stop ligt het duo op een 21e plek in de race. Net als Oosten weet Jansen goed bij te blijven bij de rijders voor hem. Uiteindelijk weet hij nog twee plekjes te winnen waardoor de zaterdagrace in het donker resulteert in P19 algemeen en P5 in de klasse. Het Nederlandse duo komt zes seconden tekort voor het podium in de Silver-Cup, waardoor het tijdsverlies van de pitstop extra zuur is.

Met goede hoop arriveren Oosten en Jansen zondags op het circuit. De kwalificatie lijkt veelbelovend met een mooie tweede plek in klasse, maar helaas wordt die snelste tijd afgenomen door track limits. In plaats van P2 in klasse wordt het nu P4 en een 22e startplek algemeen. De start is goed en Jansen wint negen plekken in de openingsronde en pakt de leiding in de Silver categorie. Wat daarna volgt is vooral treintje rijden. Jansen, op P13, blijft continu dicht onder achtervleugel van zijn voorganger, maar wordt zelf ook nauw gevolgd door de Aston Martin op plek 2 in de Silver-Cup. 

©️ Chiel van Dongen

Met nog iets meer dan dertig minuten op de klok zijn de pitstops in volle gang. De #992 BMW M4 GT3 Evo van Paradine rijdt inmiddels aan de kop van de race als het tijd is voor rijderswissel. Als Oosten terugkomt op de baan ligt hij 14e algemeen en derde in klasse, want net als een dag eerder is de pitstop van het team aan de trage kant. Oosten laat zich niet uit het veld slaan en bijt zich vast in het gevecht met Panis in de Mercedes van Boutsen VDS. Oosten is sneller dan zijn voorganger, maar de BMW mist bite om erop en erover te gaan. 

Als de laatste tien minuten van de race ingaan staat een van de Lamborghini’s vast in het grind, wat leidt tot een Full Course Yellow situatie voor enkele minuten. In de slotfase van de race slaagt Oosten erin om toch een gaatje te vinden waardoor hij als twaalfde algemeen en tweede in klasse de finishvlag ziet. Op het podium wordt de mooie tweede plek gevierd, maar helaas volgt niet veel later een teleurstellende mededeling dat de #992 een tienseconden tijdstraf ontvangt voor het niet naleven van de Full Course Yellow procedure. Uiteindelijk zorgt deze tegenslag ervoor dat het duo Oosten en Jansen als 19e algemeen en 4e in de Silver Cup worden geklasseerd. 

©️ Chiel van Dongen

"Dit was zo'n weekend waarin eigenlijk alles net verkeerd valt en dat is erg zuur. Op vrijdag leken we qua snelheid heel veel tekort te komen, maar op zaterdag trokken we dat nog wel redelijk recht. De podiumplek op zondag was een mooie bekroning geweest voor ons harde werk dit weekend, maar zijn we ook die plek kwijtgeraakt door een straf. Hopelijk zijn de racegoden ons in Valencia beter gezind zodat we daar nog een mooie afsluiter van het Sprint Cup seizoen kunnen vieren."

 Deelname van Maxime Oosten aan de GT World Challenge Europe Sprint Cup wordt mede mogelijk gemaakt door Ekris BMW & MINI, Veno Wood Flooring, Effektief, Freeman T Porter en Rowood.