KICKING OFF WITH A PODIUM
Maxime Oosten is het seizoen in de GT World Challenge begonnen met een mooie podiumfinish in de silver cup. Samen met teammaat Mex Jansen wist hij in Race 1 de BMW M4 GT3 als tweede in de klasse over de streep te rijden.
Voor Maxime Oosten was het raceweekend op Brands Hatch zijn eerste kennismaking met het circuit. De vrije training op zaterdag werd dan ooo goed benut om de baan te leren kennen. “Brands Hatch is een mooi old-school baan met veel snelle en uitdagende bochten. Al vrij snel had ik het ritme gevonden en kon ik snelle rondetijden noteren.” De pre-quali verliep wat minder voor Oosten. “We waren met de set-up de verkeerde kant op gegaan en daardoor hadden we moeite met de auto in de pre-quali.”
Na de pre-quali besluiten rijders en team om de set-up van de vrije training weer te gebruiken. Dit resulteert in uiteindelijk in een vierde en vijfde startplek in de klasse op zondag.
NAAR HET PODIUM.
Zondagochtend rond elven is het tijd voor de eerste race. Met een 18e startplek algemeen zitten Jansen en Oosten midden in het gedrang bij de start. Gelukkig komen Jansen en de nummer 992 BMW de openingsfase ongeschonden door. Jansen zit op de achterbumper van de Audi voor hem, maar inhalen is op Brands Hatch een zeer lastige opgave en dus zit er niets anders op dan blijven volgen. Dat doet Jansen dan ook tot de pitstop, waarna Oosten het stuur overneemt.
Door vroeg naar binnen te komen probeert het team van Paradine een undercut te plaatsen op de Audi in derde positie. Een snelle stop en rijderswissel zorgt ervoor dat de strategische call slaagt en Oosten voor de Audi de baan opkomt.
Het restant van de race is weinig spectaculair. Oosten heeft een uitstekend ritme te pakken en vindt de aansluiting bij de mannen voor hem. Doordat het lastig inhalen is op het krappe circuit van Brands Hatch loert hij op een foutje van de rijders voor hem. Dat foutje komt er niet op de baan, waardoor Maxime als derde in de klasse over de finish komt.
Vlak voor de podiumceremonie schuiven Oosten en Jansen nog een treetje op. De winnende Porsche krijgt een vijf seconden tijdstraf en kukelt daardoor van het ereschavot. Oosten en Jansen worden tweede. Een goede start van het seizoen.
NET GEEN PODIUMPLEK.
De middagrace wordt wederom aangevangen vanuit het middenveld en vierde in de klasse. Bij de start weet Maxime direct een plekje op te schuiven naar P3 in class.
Na de openingsronde tekent zich hetzelfde beeld als in race 1. Oosten is in de #992 BMW sneller dan BMW fabrieksrijder Jens Klingmann die voor hem rijdt, maar een mogelijkheid om hem te passeren is er simpelweg niet.
Na 20 minuten racen komt de Safety Car op de baan, nadat een van de Lamborghini’s muurvast in de grindbak staat. Kort nadat de groene vlag gezwaaid wordt gaat de pitwindow open voor de verplichte stop.
Helaas schiet Oosten bij het aanremmen voor de pitstop iets te ver door, waardoor de BMW terug in positie moet worden geduwd. Hiermee gaan kostbare seconden verloren en zakt de formatie Oosten / Jansen terug naar een vijfde plek in de klasse.
In het restant van de race weet Jansen door een mooie inhaalpoging nog wel een positie goed te maken, maar voor de uitslag in de Silver Cup maakt het geen verschil. Jansen wordt afgevlagd als vijfde.
Een tweede en een vijfde plek levert 18 punten op voor het kampioenschap en daarmee staat het Nederlandse duo op een derde plek in het Zilveren kampioenschap. “Huiswaarts keren met een beker is altijd lekker. Het is jammer van de gemiste kans in race 2, maar al met al is dit een mooi begin van het GT World Challenge Europe Sprint Cup avontuur.”
Deelname van Maxime Oosten aan de GT World Challenge Europe Sprint Cup wordt mede mogelijk gemaakt door Ekris BMW & MINI, Veno Wood Flooring, Effektief, Freeman T Porter en Rowood.
Foto's ©️ MRW.Motorsport Matt Widdowson