
PODIUMPLEK IN THUISRACE
Maxime Oosten kende een wisselvallig weekend op Circuit Zandvoort tijdens het tweede raceweekend in de GT World Challenge Europe Sprint Cup. Pech in Race 1 zorgde ervoor dat een goed resultaat al snel buiten bereik was. Gelukkig volgde in de tweede race van het weekend een sportieve revanche met een mooie podiumplek voor eigen publiek.
Op zaterdag neemt teamgenoot Mex Jansen de honneurs waar in de kwalificatie. Hij zet de BMW M4 GT3 EVO op een 26e plek algemeen en derde startplek in de Silver Cup. De start van de eerste race verloopt chaotisch en Mex kan maar net een botsing met een gespinde Ferrari voorkomen. Door alle hectiek in de openingsfase valt de #992 BMW wat verder terug naar achteren. Na een safety car periode komt Jansen weer wat verder naar voren, maar dan moet hij vlak voor het open gaan van het pitwindow naar binnen voor een lekke band. De extra stop levert veel tijdsverlies op waardoor de heren een goed resultaat uit het hoofd kunnen zetten.
Als Oosten het stuur overneemt ligt hij op P31 in de race. In zijn stint weet hij nog wel verder naar voren te komen. Buiten het zicht van de camera's weet hij nog acht plekken goed te maken om uiteindelijk als 23e algemeen en 7e in klasse de finish te passeren. Na afloop overheerst dan ook de teleurstelling van de lekke band bij Oosten. "De vroege lekke band maakte het lastig om hier nog een goed resultaat te behalen vandaag. Uiteindelijk hebben we best nog wel wat plekken goed kunnen maken, dus vanuit dat oogpunt mogen we niet geheel ontevreden zijn."
Zondag is het Maxime zijn dag om de auto te kwalificeren voor Race 2. De kwalificatie verloopt lekker want Oosten kwalificeert de BMW op de veertiende plek op de grid. Daarmee is hij de vierde Silver Cup auto van het veld en dat biedt perspectief voor de race later die middag.
Een goed gevuld circuit Zandvoort ziet dat de start van Race 2 wel vlekkeloos verloopt. Oosten kiest het juiste spoor in de openingsronde en na de eerste doorkomst rijdt hij op P12 en op de derde plek in de Silver Cup. Oosten wil meer en jaagt op de #99 Audi voor hem. Oosten zit een paar keer dicht onder de achtervleugel van de Audi, maar zit iedere keer net te ver weg om zijn BMW langszij te brengen.
Oosten houdt de druk erop bij de Audi en duikt samen met zijn concurrent de pits in voor de verplichte stop. Het gevecht verplaatst zich nu van circuit naar de pitlane waar de crews het duel uitvechten. De pitcrew van Paradine Competition komt als winnaar uit de strijd. Met een stop die bijna 2,5 seconden sneller is als die van de concurrent bezorgen ze Jansen een plekje winst voor het restant van de race.
Na de stop zijn de rollen echter omgedraaid. Waar eerst Oosten de Audi onder druk zet, is het nu Jansen die onder druk komt te staan van de achtervolgers. Met nog 20 minuten te gaan is de Audi weer terug op P2 en heeft Jansen het laatste podiumplekje in handen. Het laatste kwartier van de race beloofd spannend te worden. Jansen kan niet aanhaken bij de Audi voor hem en ziet in zijn spiegels de aanstormende Aston Martin steeds groter worden.
Gelukkig weerstaat Mex de druk van achteren en als in de laatste ronde een gestrande auto voor gele vlaggen zorgt is de derde plek in de Silver Cup veilig. Het betekend een positieve afsluiter voor Oosten in zijn thuisrace. "Een podium in onze thuisrace is natuurlijk genieten. Het is geweldig om dit resultaat te mogen vieren met vrienden en familie om ons heen. Dank aan het team en aan Mex voor het over de streep trekken van dit resultaat. De rit naar huis wordt een stuk leuker met een bokaal in de passagiersstoel."
Deelname van Maxime Oosten aan de GT World Challenge Europe Sprint Cup wordt mede mogelijk gemaakt door Ekris BMW & MINI, Veno Wood Flooring, Effektief, Freeman T Porter en Rowood.
Foto's ©️ MRW.Motorsport Matt Widdowson