SPECTACULAIRE ONTKNOPING IN BEIJING
Een chaotisch verlopen raceweekend in de straten van Beijing heeft voor een spectaculaire ontknoping gezorgd in het GT World Challenge Asia kampioenschap. Na een raceweekend waarin putdeksels voor vertraging zorgde, de BoP de BMW niet bepaald sneller maakte en het schema werd aangepast met twee races op de zondag staat Maxime Oosten met een grote glimlach op zijn gezicht op het podium. Samen met teamgenoot Tony Ruan Cunfan en Team KRC heeft hij zojuist de titel in de Silver-AM categorie binnen gehaald door in Race 1 als derde algemeen en tweede in klasse te finishen.
Eerst nog even terug naar de vrijdag. Een dag die op het gloednieuwe stratencircuit in de Chinese hoofdstad allerminst soepel verloopt. Tijdens de eerste vrije training vliegt een van de putdeksels open en dat zorgt voor enorme vertraging op de vrijdag. Alle putdeksels op het circuit worden gecontroleerd en dichtgelast om verdere problemen te voorkomen. Ook het schema voor het weekend wordt omgegooid en de race van zaterdagmiddag wordt verschoven naar zondagochtend.
Op zaterdag krijgen de rijders eindelijk de gewenste tracktime die ze een dag eerder nog in rook zagen opgegaan. Echt heel vrolijk stapt Oosten niet uit de BMW M4 GT3 van Team KRC. De BoP voor het weekend is niet in het voordeel van BMW, de auto mist topsnelheid en is te zwaar. Uiteindelijk komen Oosten en Tony Ruan Cunfan in de kwalificaties tot een twaalfde startplek algemeen en derde in klasse voor Race 1. De tweede race mogen ze beginnen vanaf P5 in klasse en 18e algemeen. Niet de uitgangsposities waar ze vooraf op hoopte, maar wel in het kielzog van de grootste concurrent voor de titel; de Nissan GTR van TEAM 5ZIGEN.
De zondag is aangebroken, de grote dag waarop alle beslissingen in het kampioenschap gaan vallen. Tony neemt plaats in de #89 BMW voor de start van Race 1. Als de lichten op groen gaan weet het hele veld zich wonderwel zonder grote problemen door de eerste ronde te werken. Tony settelt zichzelf in het middenveld op een twaalfde positie en daarmee heeft hij plek 3 in handen in Silver-AM. Na twaalf minuten racen is er dan toch een probleem op de baan. Eén van de Mercedessen staat in de bandenstapels en kan daar niet op eigen kracht wegkomen. De safety car komt op de baan zodat de Mercedes op een veilige manier weer kan aansluiten achteraan het veld.
Als de safety car na een kleine tien minuten het veld weer loslaat gaat het meteen na de restart weer mis. De nummers 1 en 2 in de race gaan er samen hard vanaf bij het aanremmen van bocht 1 en dus komt de safety car weer aan kop van het veld. Wat volgt is een lange neutralisatie van ruim twintig minuten, waarin de verplichte pitstops worden afgewerkt. Oosten heeft plaatsgenomen in de BMW van Team KRC en vangt de herstart van de race aan vanaf P9 in de race. Al snel schuift hij door naar plek 5 doordat verschillende teams een stop&go penalty krijgen vanwege een te korte pitstop tijd.
Inmiddels heeft de Nissan met startnummer 500 de leiding in de race te pakken, maar met Oosten op P5 en P2 in klasse stevent het duo Oosten en Cunfan af op de titel in de Silver-AM klasse. Er is dan ook geen enkele reden om risico's te nemen op de baan. Vanaf een veilige afstand ziet Oosten hoe de rijders voor hem wel alles geven en daarbij samen rechtdoor schieten. Oosten profiteert en schuift door naar Plek 3 in de race. Hoewel hij de laatste minuten van de race onder druk staat van Alexander Sims in de Corvette brengt hij de groene BMW als derde algemeen binnen. De Nissan wint de race, maar Oosten en Cunfan stellen de titel veilig door als tweede in class over de eindstreep te komen.
Met de pakken nog nat van de champagne is het tijd voor de tweede race van de zondag. Ditmaal zijn de rollen omgedraaid en gaat Oosten van start. Wederom weet het hele veld zonder problemen door de openingsrondes te komen. Oosten heeft een goede start en wint drie posities waardoor de BMW weer op podiumkoers ligt in de Silver-AM cup. Oosten rijdt derde in class en zit onder de achtervleugel van Kanamaru in de blauwe Nissan.
Buiten het oog van de camera's vindt Oosten een gaatje om de BMW voorbij de Nissan te steken waardoor hij de dertiende plek in de race overneemt. De jonge Fries zet zijn opmars door en rijdt op P10 in de race als ook in race twee de safety car moet uitrukken. Wederom voor een Mercedes die op de baan stilstaat, ditmaal met belemmerd zicht doordat de motorkap is opengesprongen na een touché.
Het pitwindow opent als de safety car nog steeds het veld aanvoert en dus duiken bijna alle teams de smalle pitstraat in voor de verplichte rijderswissel. Als cadeautje voor de mooie algemene P3 finish in race 1 ontvangen Oosten en Cunfan vijf seconden extra pitstoptijd. Ondanks de extra secondes verliest het duo geen plekken in de race.
Als de race weer hervat wordt zit Tony volop in de gevechten en is het stuivertje wisselen met de rijders om hem heen. Het zorgt er desalniettemin voor dat Tony P10 in de race behoudt totdat het wederom helemaal fout gaan. Net als in de ochtend gaat het helemaal mis met Porsche #37 in Bocht 1. Ditmaal gaat hij hard linksaf de muur in waarbij de brokstukken van de 911 GT3 over de baan vliegen. De schade aan de Porsche is enorm, maar ook aan de baan moeten de nodige reparaties worden gedaan. Met nog ruim twintig minuten op de klok komt de safety car weer op de baan, maar ditmaal zal hij het veld alleen loslaten als het zwartwit geblokt uithangt. Het zorgt ervoor dat Oosten, Cunfan en Team KRC de laatste race van het GT World Challenge Asia worden afgevlagd als achtste algemeen en tweede in klasse.
Na een stroeve start kijkt Maxime Oosten toch met volle tevredenheid terug op het laatste weekend. "Het was een behoorlijk chaotisch en uitdagend weekend op de baan. Vooraf hadden we maar één doel en dat was het veiligstellen van de titel. Gelukkig konden we die opdracht al in race 1 voltooien en dan ook nog eens met een prachtige P3 algemeen. Race 2 heb ik nog even lekker kunnen vechten op dit gave stratencircuit. Helaas voor Tony eindigde de race met een lange safetycar fase, maar ook dat mag de pret niet drukken vandaag. Ik ben Tony en Team KRC enorm dankbaar voor dit geweldige seizoen. Het volledige team heeft ieder weekend alles gegeven om ons een op en top raceauto te geven. Deze Silver-AM titel is een bekroning voor al dat harde werk. Dankjewel Team KRC voor dit onvergetelijke seizoen."