
WEDEROM EEN DUBBELSLAG IN AZIË
Het tweede raceweekend in de GT World Challenge Asia heeft een tweede dubbelslag opgeleverd voor Maxime Oosten en teamgenoot Tony Ruan Cunfan. Daarmee staat het winstpercentage voor het duo na 4 races nog op 100% in de Silver AM klasse.
De race op zaterdag wordt aangevangen vanaf P21 algemeen en zesde in de klasse. Race 1 is een wedstrijd die vooral gekleurd is, met vele gele vlag situaties en safety car periodes.
Bij de start is Ruan goed weg en dat levert 4 plekken winst op. Na de eerste doorkomst ligt hij zeventiende en vierde in klasse. Kort daarna volgt de eerste neutralisatie als de #44 Mercedes hard de muur ingaat. Na een aantal minuten achter de safety car wordt de race weer herstart vanaf P15. Ruan passeert de Porsche met startnummer 321 voor P14 als de volgende Full Course Yellow wordt gezwaaid. Zodoende komt de #89 BMW binnen voor de verplichte pitstop onder geel.
Als alle pitstops zijn geweest ligt Oosten tiende in de race en tweede in de klasse. Voor de verandering is het de safety car die het veld aanvoert. Met nog 21 minuten op de klok wordt het veld weer losgelaten en trapt Oosten het gaspedaal vol in. Hij is in een mooi gevecht verwikkeld met Marcus Winkelhock in de Audi. In het laatste deel van het circuit verrast Oosten de ervaren Duitser met een prachtige inhaalactie waardoor hij de negende plek overneemt.
Met nog tien minuten op de klok neemt Oosten P8 over en zit hij op de staart van Nandy, leider in de Silver AM klasse. Net als in duel met Winkelhock heeft Oosten een prachtige inhaalactie huis. Nandy moet zijn meerdere erkennen in de jonge Nederlander die daarmee de zege in de Silver AM klasse opeist. Ook de zesde plek algemeen stemt tot tevredenheid. “Dit was echt een leuke race en ik heb genoten in de cockpit. Het team heeft ons echt een topauto gegeven en het voelt enorm lekker om ze te bedanken met deze mooie overwinning.”
Race 2 zit Maxime in de auto als de lichten op groen gaan. Hij heeft een goede start en duikt in iedere vrije ruimte die voor hem verschijnt. Na de openingsronde ligt hij op plek 8 algemeen en P2 in klasse.
Niet geheel verrassend komt ook in Race 2 de safety car de baan op. Een flinke crash opkomen rechte stuk zorgt voor de eerste neutralisatie van de dag. Oosten ligt op dat moment achtste in de wedstrijd.
Na het opruimen van de brokstukken worden de rijders weer losgelaten. Oosten zit vlak achter Edoardo Mortara in de Lamborghini. De prof maakt zijn Italiaanse bolide enorm breed en weet tot aan de pitstop Oosten achter zich te houden.
Successeconden voor rijders voor Oosten en Ruan Cunfan zorgen ervoor dat de rijders van Team KRC als vijfde terugkomen op de baan en op P2 rijden in hun klasse. Die positie lijken ze ook tot het einde vast te houden, totdat er nog maar eens een safety car periode aanbreekt.
Nu het hele veld weer dicht op elkaar zit beloven de laatste drie minuten een spektakel te worden. De leidende Nissan valt direct na de restart al twee plaatsen terug waardoor Cunfan en Oosten de zege kunnen ruiken. Toch lijken ze genoegen te moeten nemen met Plek 2 in de klasse, want met nog twee bochten te gaan in de laatste ronde ligt de groene BMW nog altijd achter de Nissan.
Maar dan volgt er chaos in de allerlaatste bocht. De Nissan wordt in de voorlaatste bocht aangetikt door een van de Ferrari's en gaat in de rondte. Ruan Cunfan weet de spinnende Nissan GTR ontwijken en krijgt daarmee de zege in de schoot geworpen. Dit mazzeltje aan het einde levert niet alleen de winst op in de Silver-AM categorie, maar ook een mooie vierde plek in het overall klassement.
"We zijn vandaag tot het einde de druk erop gehouden bij de concurrentie en uiteindelijk hebben we met wat geluk de zege binnen kunnen hengelen. De auto ging wederom als een raket waarvoor dank aan Team KRC. We vertrekken met een 100% score uit Indonesië en dat is een heerlijk gevoel."