Maxime Oosten is het seizoen in de BMW M2 Cup Benelux begonnen met een klinkende overwinning. In de tweede race tijdens de VRM Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort hield hij alle concurrenten achter zich en liet hij er geen twijfel over bestaan wie de snelste man op de baan was. Toch was er niet alleen tevredenheid, want een uitvalbeurt in de eerste race voorkwam helaas een dubbelzege.
Tijdens de vrije trainingen van de BMW M2 Cup Benelux op vrijdag 8 april werd duidelijk dat de concurrentie groot is. Naast de diverse racewinnaars die vorig jaar in de Nederlandse cup al meestreden zijn er enkele Belgische equipes bij gekomen en ook met hen moet terdege rekening gehouden worden. Toch was Maxime Oosten zeer positief over zijn kansen: “Ik voel me in deze auto erg sterk en heb de juiste mensen om me heen. Ik geloof dat ik zeker in staat moet zijn om races te winnen en voor de titel kan strijden.”
De condities tijdens de kwalificatie op zaterdagochtend waren verraderlijk. Het zonnetje scheen, maar het was erg koud en de baan was nat van een flinke regenbui. Oosten besloot op slicks te beginnen en moest even wachten tot er een droge lijn kwam om een snelle ronde te rijden. Pas tien minuten voor het einde van de kwalificatie betaalde dat uit met de snelste rondetijd, maar de andere rijders hadden nog voldoende tijd om te reageren. Uiteindelijk kwalificeerde de 18-jarige Fries zich als derde voor de eerste en vijfde voor de tweede race.
Omdat het op zaterdagmiddag inmiddels droog was ging in de race iedereen van start op slicks. Oosten liet zien dat hij voor niets minder dan de overwinning was gekomen en ging direct in de aanval. Hij nam al snel de tweede positie in en met een geweldige inhaalmanoeuvre nam hij even later zelfs de leiding over. Hij kon een kleine voorsprong opbouwen en maakte als raceleider zijn verplichte pitstop. Daarbij maakte zijn team helaas een fout door hem 13 seconden te lang stil te laten staan, waardoor hij pas als vierde de baan op kwam. Toch was Oosten gemotiveerd om zich naar de kop van het veld terug te knokken, maar een defecte oliedrukpomp zorgde ervoor dat hij de BMW M2 langs de kant moest parkeren. Teleurgesteld over zoveel pech moest hij accepteren dat zijn snelheid niet beloond werd.
De monteurs van zijn team Bas Koeten Racing legden zich er niet bij neer en zorgden voor een nieuwe motor. Het was een enorme klus, maar zij gingen de avond en nacht door en om 5.30 uur zat de nieuwe motor in de Ekris BMW M2. Een fantastische prestatie waar Maxime Oosten uiteraard enorm blij mee was. “Echt ongelofelijk dat deze toppers dit voor mij gedaan hebben. Nu ga ik er alles aan doen om de tweede race wel te winnen, dat zou een prachtige teamprestatie zijn.”
Nadat de auto op een rollerbank op het circuit wat was ingereden begon de tweede race op zondagmiddag. Vanaf de vijfde startplek vocht Oosten zich snel naar voren. In de tweede ronde lag hij al derde en achter Kelvin Snoeks en Lorenzo van Riet werd duidelijk dat dit drietal om de podiumplaatsen ging strijden. Nadat Snoeks twee plaatsen was teruggevallen passeerde Oosten in de tiende ronde Van Riet en net als in de eerste race behield hij de leiding tot aan de pitstop. Dit keer lukt het wel om de koppositie te behouden, al was zijn voorsprong van ruim twee seconden wel geslonken tot 0,2 seconde.
Willem Meijer had bij de pitstop het stuur overgenomen van Van Riet en de strijd om de overwinning ging op het scherpst van de snede verder. Meijer wist even de leiding over te nemen, maar Oosten vocht zich al snel terug en onder enorme druk kwam hij na 33 ronden met een voorsprong van 1,2 seconde als eerste over de finish. “Ik ben echt blij dat de tweede race wel alles goed ging. We hebben na het inbouwen van de nieuwe motor natuurlijk niet kunnen testen en zijn zo de race ingegaan. Mijn team heeft dit fantastisch gedaan en ik ben onze monteurs enorm dankbaar dat ze de hele nacht hebben doorgewerkt. Dat ik ze nu kan belonen met de overwinning is dan echt mooi”, blikt Oosten terug op zijn eerste overwinning van dit seizoen.
Deelname van Maxime Oosten aan de BMW M2 Cup Benelux wordt mede mogelijk gemaakt door De Beier/Ekris, Dok 23, Groningsepanden, Orlimex, Veno woodflooring en Soldeck.