Maxime Oosten

PODIUM IN EERSTE GT WORLD CHALLENGE ASIA OPTREDEN

Tijdens het derde raceweekend van de GT World Challenge Asia maakte Maxime Oosten voor het eerst zijn opwachting in deze raceklasse. Op de Fuji Speedway kwam Oosten in actie in de BMW M4 GT3 van Team KRC. Hij deelde een auto met teamgenoot Ruan Cunfan.

Oosten arriveerde donderdagmiddag al op het circuit met uitzicht op Mount Fuji. “Op donderdag stond er een betaalde testdag op de planning zodat ik alvast kennis kon maken met de baan en de auto. Het was fijn om even te wennen aan dit uitdagende circuit. Uiteindelijk reden we 62 rondjes in totaal en kwamen we tot een achtste tijd in onze klasse.” Op vrijdag is het tijd voor het echte werk en staan er twee vrije trainingen op het programma. De eerste vrije training valt letterlijk en figuurlijk in het water. “De regen kwam met bakken uit de lucht en uiteindelijk hebben we nog twee rondjes kunnen klokken. Dat resulteerde wel in de snelste tijd, maar dat zeg niet zoveel als veel auto’s binnen blijven staan.” Tijdens de tweede Vrije Training zijn de omstandigheden beter en worden er meer rondes gereden. Oosten en Ruan komen tot dertig rondjes en een elfde tijd algemeen en een derde tijd in de Silver-AM klasse.”

Zaterdag staan de kwalificatie voor race 1 en de eerste race van het weekend gepland. ‘Mijn teamgenoot deed op zaterdag de kwalificatie. We eindigde op de 29e plek en als achtste in onze klasse.” In het begin van de race worden er direct veel plaatsen goed gemaakt en stijgt de #89 BMW naar de 19e plek. Door een foutje vlak voor de pitstop valt Ruan terug tot een 25e plek. Na de pitstop neemt Oosten het stuur over en komt als 28e algemeen en 8e in zijn klasse terug op de baan. Als iedereen de verplichte stop heeft gemaakt kan de balans worden opgemaakt. Oosten is inmiddels wat plaatsen opgeschoven en rijdt op P4 in de Silver-AM klasse. Door het uitvallen van de Mercedes die op dat moment op Plek 3 rijdt, schuift Oosten op naar het podium. Uiteindelijk finisht hij de race als elfde algemeen en derde in zijn klasse. “Vandaag was echt een lekkere race. Ik heb lekker kunnen knokken op de baan en we hebben heel veel plaatsen goed gemaakt. Om als elfde over de streep te komen en derde te eindigen in onze klasse voelt goed, zeker als je als 29e aan de race moet beginnen. Ik ben erg blij met deze podiumplek en dit smaakt echt naar meer!”

Op zondag is het de beurt aan Oosten om te kwalificeren voor de race. Hij klokt een 1.39.2 waarmee hij de vijftiende plek op de startgrid claimt. “Ik ben best tevreden met de ronde die ik heb gereden. Ik had liever nog wat verder naar voren gestaan, maar de uitgangspositie is niet slecht.” Helaas brengt de betere uitgangspositie geen volgend succes. Doordat Oosten in het drukke middenveld van start gaat komt hij in het gedrang terecht. “Ik zat in het gedrang en voor mij werd er iemand in de rondte getikt. Helaas kon ik contact niet meer vermijden en dat zorgde voor een lekke radiateur en helaas dus een DNF.”

Al met al blikt Oosten met gemengde gevoelens terug op zijn eerste optreden in de GT World Challenge Asia. “Het was een weekend met ups en downs. Het begon lekker met een mooie inhaalrace en een podium in race 1. De zondag race was toch wel een kleine teleurstelling omdat we op moesten geven door onvermijdbaar contact. Desalniettemin kijk ik enorm uit naar de volgende race op Suzuka. Dank aan het team van KRC voor deze kans en het harde werk.”

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Maxime Oosten

Thema door Anders Norén