Het debuutweekend van Maxime Oosten in de Asian Le Mans Series is voorbij gevlogen. Hoewel de resultaten wellicht niet waren waar Oosten vooraf hoopte, kijkt hij toch met een tevreden gevoel terug op zijn uitstapje naar Maleisië. “Ondanks de tegenslagen zat de snelheid er het hele weekend wel goed in. Met name in race 2 heb ik lekker veel kunnen vechten met de rijders om me heen en hebben we laten zien dat de snelheid zeker aanwezig was dit weekend.”
Koelingsproblemen versnellingsbak
De eerste vier uursrace op zaterdag werd aangevangen vanaf P18 door de BMW M4 GT3 met startnummer 56. Nadat Huilin Han de eerste stint voor zijn rekening neemt is het de beurt aan Maxime om in te stappen. “Aan het begin van mijn stint kon ik nog wel wat tijd en plaatsen goed maken zodat we wat verder naar voren kwamen. Helaas moesten we onze pace wat terugschroeven omdat we kampten met koelingsproblemen van de versnellingsbak. Het team heeft dit probleem uiteindelijk tijdens de race nog wel weten op te lossen, alleen toen waren de kansen op een goede klassering al verkeken.”
Sterk begin
Net als tijdens de eerste race moeten Maxime en zijn teamgenoten vanuit het achterveld naar voren rijden. Dit keer zit Oosten in de BMW om het eerste deel van de race te rijden. “Het hele weekend zat ik goed in mijn vel op het Sepang International Circuit en het was fijn dat ik nu de start van de race mocht doen. Het tempo zat er direct lekker in waardoor ik al snel wat posities naar voren opschoof”, aldus Oosten. Na bijna één uur racen is Oosten vanaf plek 17 in de GT-klasse opgeschoven naar P4. Door een fout bij de startprocedure staat er nog een drivethrough penalty open die Oosten inlost.
“Door de penalty vielen we weer terug in de rangorde en kon ik weer van vooraf aan beginnen met de inhaalrace. Gelukkig kon wederom vrij snel mijn weg naar voren vinden en mede door een safetycar periode schoof ik op naar de kop van het GT veld. Vlak voordat mijn stint erop zat verdween de safetycar van de baan en kon ik nog een aanval doen op de leider in de GT klasse.”
Oosten draagt de #56 BMW in leidende positie over aan teamgenoot Sean Gelael. Helaas wordt het hoge tempo na de eerste rijderswissel niet vastgehouden waardoor Oosten en zijn teamgenoten terugzakken in het veld. Uiteindelijk eindigen Oosten, Gelael en Han race twee op de 18e plek in de GT klasse.