
MOOIE TWEEDE POSITIE ALGEMEEN IN THAILAND
Maxime Oosten heeft in Thailand op het Chang International Circuit goede zaken gedaan in de Silver-AM cup. Op zaterdagochtend maakte de jonge Fries al indruk door de #89 BMW op P2 algemeen en poleposition in class te kwalificeren. De goede prestaties werden doorgetrokken in de races al was daarvoor in Race 1 een ijzersterke comeback voor nodig.
Zaterdagochtend 10:00 uur Nederlandse tijd gaan de lichten op groen voor de start van Race 1. Vanaf startplek 12 en P3 in Silver-AM begint Tony Ruan Cunfan de race. Van deze goede uitgangspositie kan hij slechts kort genieten, want vooraan het deelnemersveld gaan enkele rijders in de rondte in Bocht 1. Tony weet aan de chaos te ontsnappen, maar moet dan wel bekopen met wat plekken verlies. Als hij enkele bochten later van achteren wordt aangetikt en spint valt hij helemaal terug naar het achterveld. Daarmee lijkt Race 1 al na de openingsronde vooral een race van schadebeperking te worden.
Niets is echter minder waar. Tony komt sterk terug in de race en door straffen voor Silver-AM rijders zit het duo Oosten - Cunfan volop in de mix voor een podiumplaats. Als Tony binnenkomt om de auto over te dragen aan Maxime is hij van P8 in class opgeklommen naar P3. Met de laatste plek op het podium in handen voegt Oosten zich na de verplichte stop weer bij de rest van het veld. Net lekker op tempo gekomen, moet het voetje alweer op de rem vanwege een safetycar periode. Hierdoor schuift het veld weer ineen en zit Oosten onder de achtervleugel van de #25 Porsche die de tweede plek in handen heeft in de Silver-AM categorie.
Met nog iets meer als 10 minuten racetijd op de klok komt de safetycar periode ten einde. Oosten zet de druk er vol op bij de Porsche voor hem en weet met de finishvlag in zicht de plek over te nemen. Hierdoor komt hij als tweede in klasse en negende algemeen binnen. Een resultaat waar Oosten tevreden mee is: Na zo’n sterke inhaalrace met een zwaar beschadigde auto is P2 in klasse een goed resultaat. Wat betreft snelheid heeft Team KRC ons een topauto gegeven.”
De tweede race op zondag biedt een perfecte uitgangspositie voor het duo Oosten en Cunfan. Eén dag eerder tijdens de kwalificatie heeft Oosten namelijk een plekje op de eerste startrij weten te bemachtigen. Bij de start komt Oosten redelijk goed weg. Voor het ingaan van bocht 1 krijgt hij een klein duwtje van achteren waardoor hij moet knokken om P2 in de race te behouden. Gelukkig houdt hij stand, mede door de snelheid van de BMW M4 GT3 Evo. Net als een dag eerder is de start wel weer een grote chaos. Meerdere auto's vinden hun Waterloo in de openingsronde en dat zorgt ervoor dat de Toyota Supra safetycar andermaal de rijders opvangt voor een periode onder geel.
Bij de herstart is Maxime wakker en zit dicht op de achterkant van de leidende Chevrolet. Tot een aanval komt het niet, maar hij blijft goed in het spoor van Ben Green. Van achter neemt de druk van de achtervolgende Mercedes equipes wat af, want die kunnen het tempo van Green en Oosten niet pareren. Vlak voor de verplichte stop voert Oosten de druk nog wat op bij de Chevy rijder, maar die houdt goed stand.
Na de verplichte stop gaat het gevecht tussen de Chevrolet en de BMW van Team KRC Racing onverminderd verder, maar dit keer met de AM-rijders achter het stuur van beide auto's. De pace van de #99 Chevrolet van Johor Motorsport Racing zwakt af, waardoor de top 4 bij elkaar komt voor het laatste kwartier van de race. Daarmee lijkt een spannende slotfase in het verschiet te liggen, maar niets is minder waar. Er wordt geen echte aanval meer geplaatst waardoor de het leidende kwartet in slagvolgorde over de lijn komt. Oosten en Cunfan pakken hierdoor een mooie tweede plek algemeen en uiteraard ook de zege in de Silver-AM categorie.
Oosten kijkt tevreden terug op de race van zondag. "Team KRC heeft ons wederom een super raceauto gegeven voor vandaag. In beide stints bleven we goed bij en konden we meevechten voor de overall zege. Uiteindelijk kwamen we daarvoor net iets te kort, maar een tweede plek algemeen is een mooie bekroning van ons weekend. Daarnaast pakken we onze vijfde zege in de Silver-AM Cup. Een topresultaat om mee terug te keren naar huis!"
Halverwege het seizoen staan Oosten en Cunfan er goed voor in het kampioenschap. In de Silver-AM klasse leiden ze met 143 punten het kampioenschap. In de overall standings is de equipe ook omhoog geschoten door het mooie resultaat in Race 2. Met 69 punten bekleden ze daar een gedeelde tweede plek met slechts zes punten achterstand op de kampioenschapsleider. Het volgende raceweekend in de GT World Challenge Asia is van 11 t\m 13 juli op de Fuji International Speedway.