Maxime Oosten

Negende tijdens 24 uur van Spa

Met een finish op de negende positie in de categorie zilver heeft het Canadese team Samantha Tan Racing, waarvoor Maxime Oosten uitkomt, de doelstelling voor de 24 uur van Spa behaald. De jonge Fries nam in twee stints ruim zeven uur achter het stuur voor zijn rekening en reed tot tevredenheid van zijn team zeer constant . De vreugde na het behalen van de finish was bij de vier coureurs en alle teamleden uiteraard groot.   

Met deelname aan de 24 uur van Spa in een BMW M4 GT3 is voor Maxime Oosten een jongensdroom in vervulling gegaan. “Na mijn eerste meters in de autosport in 2019 wist ik al snel dat een GT3 voor mij de ultieme auto is. Ik ben erg lang en daarmee niet geschikt om te racen in formulewagens. Dat ik nu als 18-jarige rijder deze unieke kans krijg om met een BMW M4 GT3 bij een topteam aan een 24 uursrace op Spa mee te doen is ongelofelijk,” was Maxime Oosten vooraf ontzettend blij.

Het contact met Samantha Tan Racing is ontstaan via Bas Koeten Racing, het Nederlandse team waarmee Oosten succesvol is in de BMW M2. Tijdens de 24 uursrace ondersteunden een monteur en data-engineer van Bas Koeten het STR team. Daarnaast was ook Colin Caresani, voormalig concurrent in de VRM BMW M2 Cup en inmiddels goede vriend van Oosten, aanwezig voor de morele support. De drie teamgenoten bij Samantha Tan Racing tijdens de 24H of Spa zijn Samantha Tan, Nick Wittmer en Harry Gottsacker.

Maxime Oosten kwam naar Spa met als enige ervaring de shakedown met de BMW M4 GT3 op TT Circuit Assen. “Dat is niet echt een test, meer het uitproberen of alles aan de auto goed werkt. Je komt er dan niet toe om de auto echt aan de tand te voelen en de limiet op te zoeken.”

Zodoende maakte Oosten pas op Spa-Francorchamps echt kennis met de GT3 tijdens de vrije training op de donderdag voor de 24 uursrace. “Ik merkte al snel dat de auto echt zweeft over de baan. Hij is zeer stabiel, rijdt strak en heeft veel meer downforce dan de auto’s waarin ik tot nu toe gereden heb. Echt een hele bijzondere ervaring. Toen ik de grens opzocht ging ik er tot mijn schrik iets overheen, waarbij de auto lichte schade opliep.” Gelukkig was dat vrij snel te verhelpen, maar zijn training zat er helaas wel op. Oosten’s teamgenoten vingen hem gelukkig goed op en gaven aan dat hij nu tenminste de grenzen van de GT3 wist, zodat hij daar in de race zelf rekening mee kon houden.  

De startgrid voor de 24 uur van Spa wordt bepaald door de gemiddelde rondetijd van de vier coureurs. Met 66 auto’s op de baan valt het echter niet mee om een vrije ronde te rijden. “Met name in de Busstop, de bocht net voor het opkomen van het rechte eind, moest ik telkens vrijwel stilstaan. Een echte goede rondetijd was daarmee vrijwel onmogelijk. We moesten uiteindelijk vrijwel achteraan starten, maar wisten dat de wedstrijd niet bij de start gewonnen wordt in een 24 uursrace en we zagen de race met vertrouwen tegenmoet.”

Oosten reed zijn eerste sessie in de nacht van zaterdag op zondag. “Het voelde meteen vertrouwd en ik kon zeer constante ronden rijden. Ik had de opdracht gekregen om een dubbele stint te rijden, twee uur achter elkaar. Het ging zo goed en ik had geen verval in rondetijden, waardoor ik de opdracht kreeg er een triple stint van te maken. Zo werd ik pas na drie uur en een kwartier rijden gewisseld. Ik heb daarna een kleine vier uur kunnen slapen en daarna heb ik weer een triple stint gereden. Dit keer ontstond er een code rood vanwege een incident op de baan. De tijd loopt dan door, maar ik moest in de pitstraat in de auto blijven zitten. Uiteindelijk heb ik zo vier uur achter het stuur gezeten, opnieuw zonder verval in mijn rondetijden.”

Na 24 uur racen op Spa kwam Samantha Tan Racing als 36e overall en negende in de categorie zilver over de finish. “Daarmee heeft het team de doelstelling voor deze race behaald, nog nooit eerder reden zij op Spa-Francorchamps. Ik ben erg blij dat we de race hebben uitgereden en ik aan de verwachtingen van het team heb kunnen voldoen. De samenwerking is van beide zijden goed bevallen en wellicht zit er een vervolg in,” aldus een zeer tevreden Maxime Oosten. 

“Met het racen in een BMW M4 GT3 in een endurance race op Spa is voor mij een droom uitgekomen. Ik wil iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt ontzettend bedanken. Natuurlijk allereerst mijn ouders, mijn team Bas Koeten Racing, Colin voor zijn support, Samantha Tan Racing voor de kans die zij mij hebben gegeven en mijn teamgenoten Samantha Tan, Nick Wittmer en Harry Gottsacker.”

Deelname van Maxime Oosten aan de 24 uur van Spa werd mede mogelijk gemaakt door De Beier/Ekris, Dok 23, Groningsepanden, Orlimex, Veno woodflooring en Soldeck.

Verder Bericht

© 2022 Maxime Oosten

Thema door Anders Norén