Maxime Oosten

STERKE SEIZOENSOPENER

Maxime Oosten is het ADAC GT Masters seizoen voortvarend begonnen. Tijdens de vrije trainingen bleek dat Oosten en Köhler er goed bij zaten in de BMW M4 GT3 van FK Performance. Het duo noteerde tot tweemaal toe de tweede tijd. Ook op zaterdag en zondag kwam het duo sterk voor de dag tijdens de seizoensopener.

Uit de startblokken
Zaterdagochtend is het de beurt aan Oosten om de kwalificatie te rijden voor Race 1. Oosten meldt zich direct vooraan het veld en noteert de snelste tijd in de kwalificatie, die nog tijdelijk onderbroken wordt door een rode vlag. Na de herstart duikt niemand meer onder de tijd van Oosten en daarmee is de best mogelijke uitgangspositie voor Race 1 een feit.

Zaterdagmiddag rond de klok van 15:00 uur gaan de lichten op groen voor de start van het ADAC GT Masters seizoen. Oosten komt goed weg bij de rollende start, maar hetzelfde geldt voor de Lamborghini van Zimmerman naast hem. Zij aan zij vechten ze met elkaar om de leiding in de race. Uiteindelijk is het Oosten die zijn BMW breed maakt en de leiding in de race behoudt. Zimmerman sluit aan op P2.

Na de schermutselingen in de openingsronde weet Oosten in de rondes die volgen een gaatje te trekken ten opzichte van zijn achtervolgers. Zijn voorsprong wordt echter tenietgedaan als na vijf minuten racen de Safety Car op de baan komt. Na twee rondjes achter de Safety Car gaat het hele veld weer los en Oosten heeft zijn tempo direct weer gevonden. Rondje na rondje wordt de afstand tot zijn naaste belagers groter en met een ruime voorsprong draagt Oosten het stuur over aan Leon Köhler die in het vervolg van de race niet meer in de problemen komt.

Met 13,8 seconden voorsprong wint het duo Oosten / Köhler de eerste ADAC GT Masters race van het jaar. “Een betere start van het seizoen kan ik niet wensen”, blikt Maxime Oosten tevreden terug. “De auto voelde perfect aan vandaag, het was alsof de auto op rails reed. Na de vroege SC periode vielen er wat jongens achter me weg, waardoor ik een mooie voorsprong op kon bouwen. Uiteindelijk konden we daardoor de race uitrijden zonder echt in de problemen te komen.”

Net geen podium
Het succes van de zaterdag heeft gevolgen voor de race op zondag. Oosten en Köhler krijgen door hun overtuigende winst extra kilo’s aan boord voor race twee. Het effect is in de kwalificatie direct merkbaar, want Köhler kwalificeert de auto op P7 voor race twee. Tijdens de race op zondag zijn de rollen omgedraaid en neemt Köhler de start voor zijn rekening. Bij de start weet hij een plaatsje te winnen.

In het vervolg van zijn stint wordt er geen terrein meer goed gemaakt en dus gaat Oosten vanaf P6 op jacht naar meer. Uiteindelijk slaagt hij erin om op te klimmen naar P4. De jacht op een podiumplek wordt geopend, maar het tempo van de mannen voor Oosten ligt te hoog. In de laatste tien minuten is Oosten in gevecht met Zimmerman die jacht maakt op zijn vierde plek. Een echt aanval komt er niet omdat Maxime Oosten zijn BMW goed breed houdt. “P4 was het maximaal haalbare in de tweede race. Door het extra gewicht aan boord kwamen we wat tempo te kort om door te stoten naar het podium. De laatste rondes moest ik vooral in mijn spiegels kijken dus ik ben blij dat we deze vierde plek hebben kunnen vasthouden.”

Door een eerste en een vierde plek staan Oosten en Köhler na een raceweekend tweede in de stand van de ADAC GT Masters. In juni staat raceweekend twee op het programma, wanneer het startveld in actie komt op Circuit Zandvoort.

Deelname van Maxime Oosten aan de ADAC GT Masters wordt mede mogelijk gemaakt door Ekris, Veno woodflooring, Effektief, Soldeck poolcovers en rowood.

Verder Bericht

© 2024 Maxime Oosten

Thema door Anders Norén